בדיקת מי שפיר בשבועות 30-32 – תוצאות מחקר

מחקר: בדיקת מי שפיר בשליש השלישי להיריון, שבוע 30-32 להריון

Prenat Diagn. 2007 Nov;27(11):1000-4 .Amniocentesis in the third trimester of pregnancy. O'Donoghue K et al.Queen Charlotte's and Chelsea Hospital, London, 2007

המחקר הנ"ל דן בבדיקות מי שפיר המבוצעות בשלב מאוחר של ההיריון, לאחר שבוע 30.
קיימים מצבים ייחודיים בהם מבצעים בדיקת מי שפיר בשליש השלישי להריון.  היתרון בביצוע הבדיקה בשלב מאוחר, בדרך כלל בשבועות 30-32 , שלהבדיל מסיבוך מידי לאחר בדיקת מי שפיר מוקדמת ,בשבועות 17-21 להריון, משמעותו הפלה ואיבוד ההיריון, ואילו סיבוך לאחר בדיקת מי שפיר מאוחרת עדיין יאפשר טיפול בפג שיוולד.

עבודת המחקר הנ"ל בוצעה באנגליה. נבדקו בה נתונים רפואיים של 165 נשים שעברו בדיקת מי שפיר בשליש השלישי להריון, לאחר שבוע 28, בין השנים 2000-2006.

גיל הנשים הממוצע היה 32, שבוע הריון הממוצע בו בוצעה בדיקת מי השפיר היה 32.2. הסיבות לדיקור בשלב מאוחר זה של ההיריון היו מומים בעובר, סמנים אנטומיים שעלולים להצביע על אפשרות לבעיה כרומוזומלית בעובר, בקשה של בני הזוג וגם בדיקות מעבדה חריגות.

49 נשים סרבו לבצע מי שפיר במועד המקובל בשליש השני. חלקן נשאו הריון תאומים ולאחרות היה עובר עם מום.

למעל ממחצית הנשים לא התבקשו לבצע בדיקת מי שפיר בשליש השני של ההיריון. לרובן, הסיבה לדיקור הופיעה מאוחר יותר במהלך ההיריון.

17 נשים (10.3%) קבלו תשובה לא תקינה במי השפיר. 7 מהן סרבו לבצע בדיקת מי שפיר בשליש השני.

רק במקרה אחד לא הצליחו לקבל תשובה מעבדתית. אחוז הסיבוכים היה 1.2%.


פרופ' י.שלו: "הנושא של דיקור בשלב מאוחר בהריון רחב וידון במאמר בנפרד. תוצאות העבודה מופיעות באתר על מנת להדגיש את העובדה, שבפרוש קיימת אופציה, במקרים מיוחדים, לדחות את ביצוע הבדיקה לשליש השלישי להריון. על כך צריכה כל מטופלת לדון עם רופא הנשים שלה.״