סקירת מערכות מאוחרת

הבדיקה הנקראת סקירת מערכות מאוחרת, נכללת בסל הבריאות וחשובה גם לנשים שעשו סקירה מוקדמת, מאחר שיש מערכות פנימיות שמתפתחות בעובר בהמשך ההריון לאחר שבוצעה סקירת המערכות המוקדמת. החברה הישראלית לאולטרסאונד במיילדות וגינקולוגיה היא  הגוף הרשמי בארץ הקובע מה ייבדק בעובר במסגרת סקירת המערכות. גם קופות החולים קובעות הנחיות לבדיקה בדרך כלל על פי המלצת החברה.

מתי מתבצעת הבדיקה?

את סקירת המערכות המאוחרת מבצעים בשבועות 20-23, מומלץ עד שבוע 25 להריון. כל אשה בהריון צריכה לעבור סקירת מערכות, ללא קשר להיות ההריון שלה רגיל או אם היא בהריון בסיכון גבוה. הסקירה המאוחרת יכולה להיעשות דרך קופת החולים כסקירה במתכונת בסיסית או  באופן פרטי כסקירה מורחבת.   

איך מתנהלת הבדיקה?

סקירה מאוחרת מבוצעת לרוב בגישה בטנית של אולטרסאונד חיצוני. במקרים מסוימים, כמו מדידה של אורך צוואר הרחם, נעשית הבדיקה גם בגישה נרתיקית.

מה בודקים בבדיקה?

סקירה המערכות המאוחרת והבסיסית כוללת את הפרוט הבא:

> גולגולת ומוח – מוחון, גומה אחורית, החדרים הצדדיים במוח, כורואיד פלקסוס.
> פנים – ארובות עיניים (לא כולל עדשות), שפתיים (לא כולל חיך).
> בית החזה – ריאות, 4 מדורי הלב, מוצא העורקים הגדולים.
> בטן – קיבה, כליות, כיס שתן, השרשת חבל הטבור בבטן העובר.
> עמוד השדרה.
> עצמות ארוכות בגפיים העליונות והתחתונות, כפות ידיים ורגליים (לא כולל אצבעות).
> מספר כלי הדם בחבל הטבור. מיקום השיליה. כמות מי השפיר.
> דופק עוברי – קצב ומספר דפיקות בדקה. תנועות גפים וגוף וטונוס שרירי.
> מדידת גודל הראש, הבטן ואורך הירך, וחישוב משקל העובר.

רמת הפירוט של סקירת המערכות המאוחרת אשר מבוצעת באופן פרטי היא בדרך כלל מעבר לנבדק בסקירה הבסיסית ומותנת לשיקול דעתו של הרופא המבצע. הדגש ניתן בדרך כלל להערכה מפורטת יותר של מבנה המוח, הפנים, הלב והגפיים.                                                                                                                      

לדוגמה: בבדיקת הראש תהיה התייחסות לעצמות ומבנה הגולגולת וגודל חדרי המוח, מבנה מפורט של אזורי מוח שונים עם שימת לב לאזורים שמתפתחים בשלבי הריון שונים כדוגמת הקורפס קלוסום, קפלי המוח (סולקציה), מדידות של המוח הקטן והוורמיס.                                            

בבדיקת הפנים ישנה הדמיה של ארובות העיניים כולל עדשות, מבנה השפתיים, החייך הקדמי, הלסת התחתונה, הלשון, פרופיל הפנים של העובר מיקום מראה וגודל אפרכסות האוזניים. בית החזה: לב –  מבנה מדורי הלב ומוצא כלי הדם הראשיים, מסתמי הלב, עורקים וורידים נוספים, בחינת מבנה הלב בחתכים נוספים. שימוש בטכניקת דופלר, שהיא שימוש בצבע לבדיקת זרימות דם תקינות ובלתי תקינות בלב.

יבדקו גם מרקם הריאות, שלמות הסרעפת, קיבה, ושט, כיס מרה, מעיים, שתי הכליות ושלפוחית השתן. מבנה אבר המין (זכר ונקבה), שלמות דופן הבטן, עמוד השדרה, ארבעה גפיים כולל מבנה האצבעות ומנח כפות הרגליים והידיים.  כמו כן, בבדיקה זו יערוך הרופא חישובים: מדידת גודל הראש, הבטן, אורך הירך ועצמות הגפיים וחישוב משקל העובר.

כאמור, רמת הפירוט בסקירת המערכות המורחבת והפרטית גבוהה יותר מהסקירה הבסיסית וסוקרת אברים נוספים בעובר אך מותנית בתשלום. בנייר העמדה של החברה הישראלית לאולטרסאונד מומלץ לבדוק בסקירה המאוחרת גם את אורך צוואר הרחם.