סקירת מערכות מוקדמת

החלטת לבצע את סקירת המערכות המוקדמת. מטרת סקירת המערכות המוקדמת לאתר מומים באברים ובמערכות העובר כבר בשלב מאוד מוקדם של ההריון. כאשר יש חשד שקיים מום  בעובר, המטופלת תופנה לייעוץ גנטי ובהמשך לבדיקת מי שפיר.

מתי מתבצעת הבדיקה?

בדיקת האולטרסאונד לביצוע סקירת המערכות המוקדמת מבוצעת בין שבועות 13-17 להריון, בדרך כלל בין 14-16 שבועות. החברה הישראלית לאולטרסאונד במיילדות וגינקולוגיה היא הגוף הרשמי בארץ הקובע מה ייבדק בעובר במסגרת סקירת המערכות. גם קופות החולים קובעות הנחיות לבדיקה, בדרך כלל על פי המלצות החברה.     

בהתאם למיקום העובר ברחם תבוצע הבדיקה – בגישה נרתיקית או ביטנית. קיימים מצבים בהם לא ניתן לבצע בדיקה אופטימלית בגלל בעיות טכניות כמו משקל גבוה של המטופלת, צלקות ניתוחיות בדופן הבטן, מיעוט מי שפיר ועוד. על הרופא הבודק להפנות את תשומת לב המטופלת לכך ולציין בדוח שיש קושי טכני בבדיקה. אם לא ניתן להשלים את הבדיקה , המטופלת תוזמן לבדיקה חוזרת.  

ישנם מומים בעובר המופיעים בשלב מוקדם של ההיריון ויש כאלה שרק בשלב מאוחר יותר. לכן, ההערכה שהסקירה תקינה נכונה ליום הבדיקה. אין המלצה על ידי החברה הישראלית לאולטרסאונד לבצע סקירה מוקדמת ולכן זו אינה נכללת בסל השירותים של קופת החולים, אלא במקרה ומדובר בהריון בסיכון. את היקף הבדיקה ופרוט האברים שנבדקים קובע הרופא המבצע.

איך מתנהלת הבדיקה?

בתחילת הבדיקה ייבדק דופק העובר. בהמשך יערכו מדידות להערכת גדילת העובר והתפתחותו. לשם הערכת הגדילה נבדקים קוטר והיקף הראש, היקף הבטן ואורך עצם הירך. על פי מדדים אלה ניתן לקבוע את משקל העובר ואת האחוזון שלו בהשוואה למשקלי הנורמה של העוברים באכלוסיה הכללית.

מה בודקים בבדיקה?

כאשר הסקירה המוקדמת נערכת באופן פרטי היא כוללת בדרך כלל את פירוט האברים הבא:
> מוח – מבנה הגולגולת, קו האמצע, סימטריה ורוחב של חדרי המוח, כורואיד פלקסוס, צרבלום (מוחון), ורמיס, ציסטרנה מגנה.
> פנים – ארובות עיניים, עדשות, שפתיים, פרופיל, חיך, לסת, אזניים.
> לב וריאות – מיקום האיברים בצד הנכון, 4 מדורי לב, מחיצה בין חדרי הלב, 4 מסתמים, מוצא אבי העורקים ועורק הריאה מחדרי הלב, כניסת הורידים הגדולים ללב (וריד נבוב עליון ותחתון וורידי ריאה), מרקם וגודל הריאות, הקשתות של כלי הדם הגדולים וכלי הדם בבטן העובר כולל הדוקטוס הורידי.
> בטן ואגן – שלמות הסרעפת, גודל ומיקום הקיבה, כבד וכיס מרה, כניסת חבל הטבור לבטן, לולאות מעי, גודל ומראה הכליות ואגני הכליה, שלפוחית שתן ועורקי הטבור, איבר מין.
> שלד וגפיים – ידיים ורגליים כולל העצמות הארוכות, כפות הידיים כולל מספר האצבעות, עמוד השדרה לכל אורכו.

מה לא בודקים בבדיקה?

סקירת המערכות המוקדמת אינה מאבחנת מומים בחומר הגנטי ולכן אינה מחליפה את בדיקות הסקר או בדיקת מי שפיר. כשיש חשד למום עוברי, יש לפנות לייעוץ גנטי ולשקול אפשרות לביצוע בדיקת מי שפיר. סקירת המערכות המוקדמת  גם אינה אינה מחליפה את הסקירה המאוחרת. הסקירה המאוחרת מקיפה יותר ונבדקים בה אברים נוספים שאינם ניתנים להדמיה בסקירה המקודמת. למשל, הקורפוס קלוסום המחבר  את שתי אונות המוח ניתן להדגמה מעבר לשבוע 18. כך גם מומים שונים בקליפת המוח, במבנה הכליות, מומי שלד מולדים ואחרים.