דיקור מי שפיר תאומים

הדיקור בהריון רב עוברי מסובך יותר ומחייב שיקול דעת והקפדה על נתוני יסוד יותר מאשר בדיקור מי שפיר בהריון של עובר יחיד. במרבית ההריונות לתאומים כל עובר נמצא בשק נפרד. כדי לקבל מידע על הכרומוזומים של כל עובר ועובר יש לבצע דיקור מי שפיר בנפרד מכל שק. מורכבות הבדיקה כרוכה בין השאר בכך, שהתשובה לדיקור תתקבל לאחר כשבועיים – שלושה, עד אז העוברים ממשיכים לזוז בחלל הרחם, מקומם משתנה וקיימת חשיבות רבה לניסיונו של הרופא בשיוך תשובת הבדיקה לעובר הספציפי, שמתוך שק השפיר שלו  נלקחו מי השפיר.

איך משייכים בדיקה לעובר הנכון?

לפני דיקור מי שפיר תאומים מבצעים בדיקת אולטרסאונד על מנת "למפות" את שקי ההיריון השונים, לקבוע את מיקום השליה בכל שק ואת מהלך המחיצה שבין שקי ההיריון.

כיצד עוזר המיפוי להבדיל בין העוברים השונים בעת קבלת התשובות כ 3 שבועות לאחר הדיקור?

כאשר מדובר במינים שונים

בן ובת – ניתן בקלות לזהות ביניהם באולטרסאונד וכך כל תשובה מתייחסת גם למין העובר. בדווח יש לכתוב, לדוגמא: " דיקור ראשון בוצע לבן והשני לבת".

כאשר מין התאומים זהה

  1. כאשר שני העוברים ממין זהה, יש להתייחס ב"מיפוי" חלל הרחם למיקום השיליה בשק ההריון. למשל,  דיקור ראשון בוצע לעובר הנמצא בשק עם שליה קדמית, דיקור שני לעובר בשק עם שליה אחורית.
  2. כאשר שני העוברים ממין זהה וגם מיקום השליות זהה, מתייחסים ב"מיפוי" חלל הרחם לעובר הנמצא בשק הגובל עם צוואר הרחם, כלומר העובר בשק זה ייולד ראשון. העובר האחר לא נמצא באזור צוואר הרחם ולכן ייולד שני. גם סדר זה של העוברים לא משתנה בזמן ההמתנה.

כיצד מתבצעת בדיקת מי השפיר בתאומים?

נערך כיסוי הבטן בצורה סטרילית , חיטוי עם סבון ואלכוהול. החדרת המחט נעשית בפיקוח רציף באולטרסאונד.

לאחר דיקור שק מס 1 נשאבים מי שפיר בכמות שבין 20-40 סמ"ק, לפי סוג הבדיקה הנדרשת. בשלב זה ניתן, ללא הוצאת המחט, להמשיך לתוך שק מי השפיר השני או להתחיל דיקור נוסף לשק מי השפיר השני.

ההחלטה האם לבצע את בדיקת מי השפיר בדיקור אחד או שני דיקורים היא על פי מנח וסוג המחיצה בין שקי העוברים. כאשר הרופא המבצע אינו בטוח במיקום המדויק של המחיצה בין השקים, ניתן להזריק חומר צבע כחול בשם אינדיגוקארמין לשק השפיר לאחר שאיבת מי שפיר מהשק.

כאשר בדיקור לשק הנוסף ישאבו מי שפיר צלולים וצהבהבים קיימת הוכחה שהשאיבה בוצעה מהשק הנכון, הוא שק מי השפיר מס' 2. כאשר מי השפיר יהיו כחולים הרי שהשאיבה בוצעה שוב מהשק הראשון. לחומר הצבע אין השפעה על העובר. מאחר ובדרך כלל בהריון תאומים מבוצעים 2 דיקורים, הסיכון בהשוואה להריון יחיד מעט גבוה יותר.

כאמור, בכל דיקור בהריון רב עוברי יש לערוך את מיפוי הפעולה על מנת לאפשר זיהוי וודאי של כל אחד מהעוברים עם קבלת התשובות.

האיגוד הבריטי למיילדות וגינקולוגיה ממליץ, שהרופא שמבצע דיקור מי שפיר בתאומים, יהיה גם בעל ידע ומומחיות בבדיקות אולטרסאונד וכן בעל מומחיות בביצוע דילול עוברים. התמצאות בתמונת האולטרסאונד הכללית וידע טכני חשובים להצלחת הדיקור במיוחד בתאומים

בהתאמה, אם הגעת עד לכאן, הגעת אליי, פרופ' שלו. כמומחה בבדיקות מי שפיר, אולטרסאונד וכל הקשור להריון מרובה עוברים, את מוזמנת לפנות אליי בכל שאלה בנושא.

השוואת בדיקות מי שפיר וחלופות