איך שחיה תורמת להריון בריא

מאמר אורח

כשאת נושאת על עצמך יותר מ-20 קילוגרמים נוספים, פעילות גופנית היא אולי הדבר האחרון שבא לך לעשות. אבל בתוך המים, כשאת שוקלת רק עשירית ממשקלך, ההזדמנות להרגיש קלילה וגמישה יותר במהלך האימון, היא די מפתה.

שחיה בזמן ההריון עשויה להיות הפעילות הגופנית המושלמת לנשים לפני ובזמן הלידה, והיא מציעה לא רק יתרונות הקשורים לפעילות גופנית באופן כללי, אלא גם הקלה מכמה מכאובי הריון שכיחים. וזו כבר סיבה טובה לעשות מעשה ולהצטרף לחוג שחיה.

מהם היתרונות של שחיה בזמן ההריון?

שחיה, במיוחד כשאת בהריון, היא דרך עדינה לאימון גופני במשך כחצי שעה. מה עוד ששחיה לא מכבידה על המפרקים ולא פוגעת בהם, כפי שקורה לא פעם בעת אימון גופני על היבשה.

אם השחיה שלך די ״צולעת״, השתתפות בלימודי שחיה למבוגרים תוכל לספק לך גם מסגרת זמן מוגדרת שתדרבן אותך לשחות באופן קבוע, וגם הדרכה מותאמת לנשים הרות. כך תוכלי ליהנות פיזית ונפשית מנפלאות השחיה.

שחיה היא פעילות שתוכל לסייע לך במספר דרכים:

  • להקל על הנפיחות בקרסוליים ובכפות הרגליים – השקעת הגפיים בתוך המים מסייעת לגוף לדחוף את הנוזלים מהרקמות חזרה אל העורקים, משם לכליות והלאה אל דרכי השתן. תהליך זה מגביר את זרימת הדם ובכך מונע הצטברות של דם בגפיים התחתונות.
  • להפחית את בחילות הבוקר – נשים רבות נהנות מהמים הקרירים שמספקים להן הקלה מבורכת מבחילות הבוקר המתישות.
  • לשמור על קרירות הגוף – נשים הרות חוות בדרך כלל פעילות יתר של בלוטות הזיעה. טבילה בבריכה הקרירה יכולה לעזור בכך, במיוחד כשחם בחוץ.

השחייה יכולה לשפר גם את חוויית הצירים והלידה, כי היא מציעה שני בונוסים חשובים: שמירה על טונוס השרירים והגדלת כושר הסיבולת. על שני הבונוסים האלה תברכי, כשיגיע הזמן ללחוץ כדי שהתינוק יידחף החוצה.

קראי גם:

החזר כספי על בדיקות הריון >>

האם לבצע בדיקת דם במקום בדיקת מי שפיר? >>

מה המועד המומלץ לבידצוע בדיקת מי שפיר? >>

איך תשמרי על בטיחותך בזמן השחיה?

מספר טיפים למניעת בעיות בטיחותיות כשאת שוחה במהלך ההריון:

  • בדקי אם המים בטוחים – אל תיכנסי למים מזוהמים שעלולים לגרום למחלות הנישאות במים. שחיה בים בחוף מוסדר, היא בדרך כלל בטוחה, אבל כדאי לנקוט בצעדי זהירות כשמדובר בשחיה בבריכה ציבורית.

הטיפ הטוב ביותר הוא: לא לטבול בבריכה שרמת הכלור במים אינה תקינה.

  • הימנעי מג׳קוזי – שהות ממושכת בג׳קוזי לוהט (מעל 10 דקות), עלולה להגדיל את הסיכון להפלה ולפגיעה במוח ובעמוד השדרה, במיוחד אם את בג׳קוזי ב-4 עד 6 השבועות הראשונים להריון. זה כמובן לא אומר שאמבטיה חמה בבית אינה בטוחה. שלא כמו הג׳קוזי, מי האמבט הולכים ומתקררים, כך שאין מה לדאוג.
  • היזהרי מהחלקה – זכרי, הבטן הנושאת את התינוק שלך יכולה להסיט הצדה את מרכז הכובד של גופך. לכן, היזהרי! במיוחד כשאת פוסעת על משטחים חלקלקים, כולל שפת הבריכה ורצפת המלתחה.
  • היכנסי למים בהדרגה – התינוק הגדל בבטן שלך לא מסוגל להתמודד עם הבועות הנוצרות בגוף כשאת צוללת במהירות לתוך המים (מסיבה זו צלילה בזמן ההריון, אסורה בהחלט!). ההשפעה של הקפיצה לתוך מי הבריכה, אינה שווה את הסיכון הפוטנציאלי הכרוך בכך.
  • אל תעצרי את הנשימה – התינוק שלך זקוק לחמצן. לכן, הקפידי לשמור על נשימה יציבה ורציפה בזמן שאת שוחה. אם נרשמת ללימודי שחיה, בוודאי תקבלי הדרכה כיצד לנשום נכון.
  • אל תשכחי לשתות מים – למרות שבזמן השחיה לא תרגישי שאת מזיעה (כפי שמרגישים כשמתעמלים בחוץ), עדיין, את מזיעה ומסתכנת בהתחממות יתר. לכן, הקפידי לשתות מספיק מים לפני האימון והניחי בקבוק מים בקצה הבריכה, כדי ללגום ממנו במהלך השחיה.
  • צרכי את כמות הקלוריות הנדרשת – במיוחד כשאת יוצאת לאימוני שחיה. כשאת בשליש השני להריונך את זקוקה לכ-300 קלוריות נוספות ביום. כשאת בשליש השלישי, ל-500 קלוריות. הצורך הקלורי הספציפי שלך משתנה ותלוי במשך הזמן שאת שוחה, במשקל גופך ועוד. לכן, עדיף להתייעץ עם הרופא.

ומה לגבי אכילה לפני השחיה? עדיף להימנע מארוחה כבדה כשעה לפני השחיה (אם את כבר סובלת מצרבת במהלך ההריון, אז למה להוסיף?). הדבר הטוב ביותר הוא לסיים לאכול חטיף כלשהו לפחות 30 דקות לפני השחיה, ולאחריה ליהנות ממאכל עשיר בחלבון כמו יוגורט או כריך בשר הודו.