בדיקת מי שפיר מוקדמת: תוצאות, סיכונים, בעיות טכניות – תוצאות מחקר

Am J Obstet Gynecol. 1987 Jun;156(6):1524-31

.Hanson FW, Zorn EM, Tennant FR, Marianos S, Samuels S.

העבודה בוצעה באוניברסיטת קליפורניה ונמשכה 7 וחצי שנים. 541 נשים עברו בדיקת מי שפיר מוקדמת לפני שבוע 15 להריון. בהערכת הנתונים הסופיים, ניתן יהיה לקבל את כל המידע מ  298 נשים בלבד.

בקבוצה זו היו 11 (3.6%) הפלות, אצל  2 (0.7%) נשים העובר מת ברחם,  ואשה אחת דווחה על מות העובר לאחר הלידה.  סה"כ  אצל 14 (4.7%) נשים אבדו את עוברן.  חלק מהנשים דווחו על דימומים ואגינליים  בסמוך לבדיקת מי השפיר.  כאשר נוריד מהחישוב הכלללי את סך נשים אלה, שיעור אובדן ההריון היה 3.3%.   5 (1.7%) נשים עברו הפלה  תוך שבועיים מהדיקור. לא נימצא הבדל בין דיקור דרך שליה או דרך שריר הרחם בלבד.

הערות/פרופ' שלו: מדובר בעבודת מחקר שבוצעה בארה"ב בסוף שנות השבעים ותחילת שנות השמונים. לא היה נסיון רב בביצוע בדיקות מי השפיר, המכשור האולטראסוני היה "פרימיטיבי" יחסית לטכנולוגיה הקיימת היום, והשיטה בה בוצעו הדיקורים היתה שונה. למשל, בחלק מהדיקורים החדרת המחט בוצעה ללא שימוש באלוטראסאונד אלא על פי הרגש בלבד. במקרים אחרים הדיקור לא בוצע בהנחיית אולטראסאונד אלא רק בעזרת בדיקת אולטראסאונד מקדמת לדיקור. בכיוון שכך, אין בעבודה מידע על מספר הדיקורים הממוצע אשר נדרש להשלמת הדיקור, וסביר להניח שמדובר במספר גבוה יותר מהמקובל היום. לנתונים אלה השלכה על סיבוכי הדיקור ויתכן וזו הסיבה למספר הגבוה ( 4.7%) של  אובדן ההריון. סיבה נוספת יכולה להיות מוסברת בעובדה שדיקורי מי שפיר בוצעו גם לנשים שדיממו לפני הפעולה. דימומים אלה היו אחראים ל 1.4% מסך ההפלות. זו הסיבה שאין לבצע דיקור מי שפיר במקרים של דימומים בהריון, ויש להתרחק כמה שיותר ממועד הדימום האחרון עד לדיקור . גם שיעור הפלות של 1.7%  תוך שבועיים מהדיקור הוא גבוה מאוד יחסית לנתונים בימנו.

המסר מהעבודה הוא שדיקורים מוקדמים לפני שבוע 15 קשורים באחוז גבוה של הפלות בהשוואה לדיקורים בשליש שני להריון. על פי הנחיות משרד הבריאות יש לבצע דיקורי מי שפי החל משבוע 16 להריון.