איך להקל על כאבים בזמן צירים: 5 טיפים שיעזרו לך

מאמר אורח

כאבי צירים הם מבין הכאבים החזקים ביותר שכל אישה יכולה לחוות במהלך חייה. לכן, לפני הכול, ובמיוחד אם זו הלידה הראשונה שלך, חשוב להבין כיצד הצירים מתרחשים ובאיזה אופן הם משתנים לפני הלידה:

בתחילה הצירים אינם כה כואבים והתדירות שלהם אינה סדירה. השלב הזה נקרא השלב הלטנטי ובסופו תתרחש פתיחה של 3 ס"מ. בשלב השני, שנקרא לעיתים גם השלב האקטיבי, הרחם מתכווץ באופן סדיר כל מספר דקות. הכאב בדרך כלל מורגש בגב, בבטן התחתונה או שהוא פשוט יתחיל מהגב התחתון ויתקדם אל הבטן. בסופו של דבר תתרחש פתיחה של 10 ס"מ. שלב זה אורך בממוצע כ-8 שעות בלידה ראשונה.

איך אפשר להתמודד עם הצירים בשלבים אלו?

1.קודם כל לדעת מתי רצוי לצאת אל בית החולים

הדבר הראשון שחשוב לדעת מראש הוא כיצד לתזמן את ההגעה לבית החולים. כאשר התדירות של הצירים מתגברת ומתרחשת כל פחות מעשר דקות, זהו הסימן לנסוע לבית החולים. אם ישנם כאבים חזקים מאוד שמצריכים שימוש במשככי כאבים, רצוי להגיע לבית החולים להמשך טיפול, וכמובן גם אם כבר ירדו המים.

2.להשתמש במכשיר טנס

מכשיר טנס ללידה הוא מכשיר שאמור לעכב את מעבר אותות הכאב מאזור הרחם ורצפת האגן למוח באמצעות ארבע אלקטרודות המחוברות לגב של היולדת. הזרם החשמלי אמור להסיח את הדעת מגירוי הכאב של הצירים עצמם ואף לשחרר את האנדורפינים, משככי הכאבים הטבעיים של הגוף. ניתן להשתמש בו עבור כאבים הנלווים לתקופת ההיריון, השלב הלטנטי וכמובן במהלך הלידה עצמה.

היולדת יכולה לשלוט בעוצמת המכשיר, להגביר ולהחליש אותו בהתאם לקצב הצירים, וכך לקבל תחושת שליטה על מצבה מבלי להרגיש שהיא חסרת אונים.

3.לא להיכנס ל"שוק" מסיפורים של אחרות

כל אחת תעבור חווית לידה שונה בהתאם לגוף שלה ואופי הלידה, ולכן אין טעם להיבהל בשל חוויות של נשים אחרות שעשויות להגביר מאוד את תחושת הפחד ואפילו לפגוע ביכולת להתמודד עם כאבים: כל אחת בוחרת בשיטה אחרת או אפילו אמצעים חיצוניים אחרים להתמודד עם הכאב ולכן אין בחירה נכונה או לא נכונה.

4.לסמוך על המיילדת

חשוב לסמוך על המיילדת שכבר התנסתה באלפי לידות ולהיפתח אליה למרות החשש הראשוני והעובדה שזו כנראה הפעם הראשונה שאתן נפגשות. אם היו לך טראומות שקשורות בחוויית ההיריון או אפילו בלידות קודמות, זהו הזמן לשתף אותן ולתאם ציפיות לקראת רגע האמת.

5.להיעזר גם בבן הזוג

לתמיכה של בן הזוג יש חשיבות מכרעת בהתמודדות עם הלידה והצירים, גם המגע הכי קטן יכול לעזור להתמודד עם הכאב ותחושת החוסר הוודאות שעוטפת אותנו ברגעים הלא פשוטים האלו. בשלבים ההתחלתיים כגון השלב הלטנטי אפשר אפילו לבצע אימונים קלים ולהזיז ביחד את הגוף. בשלב האקטיבי אפשר להשתמש במים ובן הזוג יכול להקל על הכאבים באמצעות עיסוי, במיוחד של הרגליים ואזור הגב התחתון.