האם בדיקות סקר מעלות רמת חרדה בזמן המתנה לתוצאות מי שפיר – תוצאות מחקר

Cochrane Database Syst Rev. 2010 Nov 10;(11):CD007750.

Different communication strategies for disclosing results of diagnostic prenatal testing.  Faris Mujezinovic, Prosnik A, Zarko Alfirevi

נושא המחקר (2010)

האם יש לתוצאות תקינות של בדיקות SCREENING גנטיות בתחילת ההריון [בדיקת סקר טרימסטר ראשון או בדיקת דם] אשר מספקות רק תשובה חלקית של תקינות הכרומוסומים בעובר השפעה על רמת החרדה בנשים שעוברות מי שפיר במועד שבין ביצוע הדיקור וקבלת התשובה הסופית.

נשים עוברות בתחילת ההריון בדיקות סקר טרימסטר ראשון כולל שקיפות עורפית  או בדיקת דם על מנת להעריך סטטיסטית את הסיכון לתסמונת דאון בעובר. מדובר בבדיקות חלקיות שאינה נותנת מידע לגבי כל 46 הכרומזומים של העובר. בשלב מאוחר חלק מהנשים עוברות בדיקת מי שפיר ובו מקבלים לאחר כ- 3 שבועות תשובות סופיות לגבי מצב הכרומוזומים. תקופת המתנה זו קשה ומלווה במתח רב. השאלה במחקר הייתה באם עצם הידיעה שתוצאת בדיקת הסקר המוקדמת תקינה מורידה את רמת החרדה בנשים שעברו בדיקת מי שפיר בתקופת ההמתנה לתשובות הסופיות.

והתשובה: המחקר מוגבל מאחר ונמצאו רק שני מאמרים בנושא זה ובהם שיטוח המחקר שונות. עם זאת ניתן לומר, שהידיעה המוקדמת של תוצאות תקינות אך חלקיות בסקר טרימסטר ראשון לא מורידות את סף החרדה בתקופת ההמתנה לתוצאות מי שפיר. הדבר נבדק ב 286 נשים שעברו בדיקות סקר טרימסטר ראשון ולאחר מכן גם בדיקת מי שפיר. כמו כן, אין לצורת ההודעה – טלפון, מייל, פקס או שיחה אישית השפעה על שביעות הרצון או החרדה של המטופלת. לפיכך הצורך בביצוע בדיקת סקר טרימסטר ראשון הוא בעיקר מסיבה קלינית. כאשר התוצאה מראה על סיכון גבוה לדאון מומלץ לבצע סיסי שליה ולא להמתין לבדיקת מי שפיר.