מהי היסטרוסקופיה אבחנתית?

מאמר אורח

האם רופא נשים הפנה אותך לבדיקת היסטרוסקופיה? מעוניינת לדעת מהי מטרת הבדיקה וכיצד מבצעים אותה? האם הבדיקה כואבת? הכנו עבורכן כתבה מקצועית בנושא בדיקת חלל הרחם בגישת ההיסטרוסקופיה האבחנתית.

מידע כללי

היסטרוסקופיה היא פעולה להתבוננות בחלל הרחם, פירוש המילה: היסטרו – רחם, סקופיה – התבוננות. זו פעולה המיועדת לבדיקת מבנה חלל הרחם, במהלך הבדיקה מחדירים סיב אופטי דקיק ובראשו מצלמה זעירה, את המכשיר האופטי מחדירים דרך הנרתיק וצוואר הרחם לתוך חלל הרחם.

באמצעות הסיב האופטי הרופא יכול לצפות במבנה חלל הרחם, בהתאם לצורך הוא יכול לבצע גם היסטרוסקופיה ניתוחית, כלומר הוא יכול לבצע פעולות שונות באמצעות המכשיר הייעודי כדי להעניק טיפול מקצועי בבעיות כגון הסרת פוליפ, טיפול בהידבקויות תוך רחמיות, פתיחת מחיצות, הסרת שאריות שלייה וכדומה.

מקרים בהם הרופא ימליץ על היסטרוסקופיה אבחנתית

כאשר אישה סובלת או נתקלת בבעיות רפואיות ובמצבים כמו דימום רחמי לא סדיר, פוליפים, שרירן בולט ועוד, ובמקרים של אי פוריות או דימום רחמי מוגבר, הרופא בדרך כלל ישלח אותה להיסטרוסקופיה אבחנתית. באופן כללי, הבדיקה מומלצת במצבים הבאים:

  • דימום רחמי לא סדיר
  • חשד לממצאים ברירית הרחם כמו פוליפ
  • חשד לשאריות חומר הריוני או שלייה אחרי לידה או הפלה
  • חשד לשרירן בולט לתוך חלל הרחם המלווה בתסמינים כמו דימום וסתי מוגבר, דימום רחמי לא סדיר, הפלות חוזרות ועוד
  • חשד לבעיה בחלל הרחם הגורמת להפלות חוזרות או לקשיי פריון
  • הידבקויות תוך רחמיות
  • חשד לשינויים במבנה הפנימי של הרחם

חשוב לציין כי היסטרוסקופיה אבחנתית היא בדיקה לצורך אבחון בלבד, וניתן לעבור את הבדיקה ללא הרדמה. במהלך הבדיקה מחדירים ספקולום בהתאם לצורך ולאחר מכן הרופא מחדיר סיב אופטי דקיק שקוטרו כ-3 מ"מ בלבד. הסיב האופטי מוחדר דרך הנרתיק וצוואר הרחם, זהו מכשיר דק לכן רוב הנשים אינן סובלות מכאב במהלך הבדיקה, ולא מעט נשים כלל לא מרגישות את החדרת הסיב. במקרים מסוימים המטופלת עשויה לחוש אי נוחות באזור הבטן התחתונה או תחושה של כאבי מחזור.

לאחר החדרת הסיב האופטי הרופא יכול לצפות בחלל הרחם באמצעות מסך מחשב המותקן בחדר הטיפולים. כאמור, הרופא יכול בעזרת הבדיקה לגלות פוליפים, שרירנים בולטים (מיומות), הידבקויות, מחיצות ומומים מבניים ועוד. לאחר הבדיקה הקצרה יחסית הרופא יכול להציע טיפול במקום בגישת ההיסטרוסקופיה הניתוחית.

הבדיקה עצמה קצרה, אין צורך בהכנות מיוחדות, ולאחר התאוששת מהירה במרפאה אפשר לחזור לשגרת החיים ללא בעיה. את הבדיקה מומלץ לעבור רק במרפאה של רופא מומחה, עדיף לבחור רופא מומחה למיילדות, לגינקולוגיה ולפוריות, כל עוד הרופא מתמחה בבדיקות ובטיפול היסטרוסקופיה. הצלחה הבדיקה תלויה במיומנות ובניסיון של הרופא המומחה, לכן חשוב לבחור היטב את הרופא, ומומלץ לפנות למרפאה המציעה הסדרי תשלום למבוטחי קופות החולים.