האם שאלת את עצמך?

האם שאלת את עצמך: איך הרופא שעומד לבצע לי בדיקת מי שפיר למד לדקר?

סביר להניח שלא שאלת, זה ברור. הוא הרי רופא ואפילו רופא מומחה. הרי הוא עושה בדיקות מי שפיר בבתי חולים ציבוריים או פרטיים ולכן הוא בוודאי יודע לעשות את הבדיקה.

כשם שלא תשאלי, כשתעלי לאוטובוס, האם הנהג חדש או מנוסה, האם זו נסיעתו הראשונה כנהג או שהוא נהג אוטובוס כבר שנים רבות. כשם שלא תשאלי מה שלום הטייס המטיס אותך היום, האם עבר את מבחני הסימולציה בטיסה בהצלחה רבה או עבר בקושי, כך לא נהוג לחשוב ואולי לברר ואפילו לשאול: מה מיומנות הרופא המבצע את בדיקת מי השפיר?

כדאי שתדעי

בדיקת מי שפיר אינה בדיקה פשוטה. אמנם יאמרו לך, שזה ממש פשוט, "דקירה קטנה וזהו", "זה כמו בדיקת דם, כמעט ולא תרגישי". גם זה יכול להיות נכון – הבדיקה יכולה להיות פשוטה, דקירה קטנה, שכמעט לא מרגישים וזה מסתיים במהרה. אבל כדי שזה יתנהל בקלות כזו, צריך את המיומנות הדרושה, ממש כמו בכל מקצוע – המיומנות לסיים את הנהיגה בכביש בבטחה, המיומנות לטוס ולנחות בשלום, וכך גם  לעבור את בדיקת מי השפיר בהצלחה. כל זה בוודאי אינו מובן מאליו.

למי מותר לבצע בדיקת מי שפיר?

על פי הרישיון הרפואי – לכל רופא. כשם שלא כל רופא יבצע ניתוח שאינו בתחום עיסוקו, סביר להניח שרופאים שמבצעים את בדיקות מי השפיר, הם רופאים מומחים מתחום המיילדות וגינקולוגיה.
כיצד הרופא המומחה במיילדות למד לבצע דיקורי מי שפיר? ראשית, לא כולם למדו. גם בין אלה שלמדו, יש כאלה שלא ביצעו מספיק דיקורים על מנת לרכוש את המיומנות הדרושה.

בקורס חובשים בצה"ל הציגו בעבר מזרק ומחט, נתנו תפוח אדמה, אותו דקרו החובשים הצעירים לרוב. לאחר מכן המדריך בחר בקרבן הראשון והחובשים בהכשרה, התחלקו לזוגות והזריקו ביד רועדת האחד לשני.

כשמבצעים בדיקת מי שפיר בבית חולים ציבורי הסיפור, כמובן, שונה לגמרי; תמיד תהיה האישה הראשונה עבור הרופא המתמחה, שמדקר ביד רועדת בפעם הראשונה. גם אם המתמחה למד נכונה כל צעד ופרט תיאורטים וגם אם אפשר התאמן בסימולטור, תמיד תהיה עבורו "הפעם הראשונה" ותמיד תהיה גם האישה בהריון שתעבור את הדיקור על ידי רופא שעבורו זה הפעם הראשונה. היא לא תדע על כך.

חשיבות הרופא הבכיר והמנוסה

כאמור כאשר הדיקור מבוצע בבית חולים ציבורי על ידי מתמחה הלמד את ביצוע הבדיקה, תמיד חייב להיות בצוות רופא בכיר, שתפקידו, לפני הכל, לשמור על המטופלת.  אני מלמד את הרופאים הצעירים כבר שנים רבות וכך אני תמיד נוהג. בתחילה מלמדים, משוחחים  ומבהירים סוגיות בעניין ביצוע בדיקת מי שפיר וכל זאת שלא בנוכחות המטופלת.

דנים בכל צעד – ברחם, בשליה, בכמות מי שפיר ובמיקום העובר. בחששות שלה לפני הדיקור, בבני המשפחה המבקשים להיות שותפים לבדיקת מי השפיר, איך מרגיעים, איך מחייכים ומפיגים את המתח, איך מעבירים את בדיקת מי השפיר בהרגשה נעימה ואיך מעניקים לנבדקת בטחון שהיא מקבלת טיפול מקצועי, אמין ובטוח.

בזמן הדיקור, אני משגיח שהנבדקת תקבל הסבר נכון, שתבין על מה היא חותמת, מה היא אמורה להרגיש ואיך עליה להתנהג לאחר הבדיקה.

במהלך הבדיקה

המתמחה מצטייד בכפפות, כיסוי פה וחלוק סטרילי ואני עוקב אחריו, כרפוא הבכיר האחראי. מכסים את הבטן בכיסויים סטריליים, מנקים בסבון ובאלכוהול, המתמחה בוחר את המקום הנכון לדיקור בדיוק כפי שסוכם.

הרופא נמצא בצד אחד של המיטה ואני מולו. כל תנועת יד תעשה רק באישורי . כל מה שקשור בהכנסת המחט, לתזוזת העובר. מתרחקים מחבל הטבור ומסיימים את הפעולה בדיקור אחד – הכל  באישורי, כמובן. המטופלת יודעת שהיא נמצאת בבית חולים אוניברסיטאי, שאת הדיקור מבצע רופא מתמחה (אף פעם לא סטז'ר) ופרופסור שלו שומר עליה לאורך כל הבדיקה.

לסיכום

לבצע בדיקת מי שפיר בצורה נכונה מותנה בקבלת הדרכה טובה, בניסיון רב מביצוע מספר רב של בדיקות מי שפיר וללא סיבוכים חריגים ומאוד חשוב – להתמצא ולשלוט היטב באולטרסאונד. כל מהלך הדיקור ניצפה אונליין באמצעות האולטרסאונד. את הבדיקות הפרטיות אני מבצע באסותא – בית חולים פרטי. במקרה כזה אחות או טכנאית אולטראסאונד מסייעת בהגשת הציוד במהלך הבדיקה. גם בדיקור פרטי כל מהלך דיקור מי השפיר ניצפה באמצעות האולטראסאונד.

מיומנות בביצוע בדיקת מי שפיר זו מילת המפתח. הדבר הוכח במחקרים רבים. ולכן,טרם הדיקור את אמורה לברר את השאלות הנכונות.

פרופ' יוסי שלו – מומחה במיילדות וגינקולוגיה אחראי על תחום אולטרסאונד פולשני בעובר בבי"ח וולפסון, בעל האתר, המכיל מרכז מידע בעניין מי שפיר ומאפשר ייעוץ אישי ללא תשלום.