מחקר: בדיקת מי שפיר הריון יקר

"הריון יקר": האם המלצת רופא נשים לביצוע בדיקת מי שפיר שונה בהריון רגיל לעומת הריון לאחר טיפולי פריון ממושכים?

Hum Reprod. 2013 Nov;28(11):3007-11

Physician recommendation for invasive prenatal testing: the case of the 'precious baby'.

Srebnik N, Miron-Shatz T,  Rolison JJ,  Hanoch Y,  Tsafrir A

 

מסקנה: חלק מהרופאים ממליצים באופן שונה על צורך בביצוע בדיקת מי שפיר בהריונות לאחר טיפולי פריון ממושכים בהשוואה להריונות ספונטניים.

בעבודות מחקר שפורסמו עד כה מתברר שנשים אשר הרו בעקבות טיפולי פריון מתייחסות להריון עצמו כעל – "הריון יקר" ולפיכך מחליטות בצורה שונה לביצוע בדיקות אבחון פולשניות  בהריון בהשוואה לנשים  אשר הרו ספונטנית.

העבודה הנוכחית בוצעה בשנת 2011 ובה מלאו 163 רופאי נשים בישראל שאלון אנונימי בו התבקשו לתת את המלצתם לביצוע בדיקת מי שפיר. בשאלונים היו 78 נשים שהרו בעקבות טיפול פריון ו 85 נשים הרו ספונטנית. מלבד נתון זה כל שאר הנתונים הרפואיים היו זהים בין הנשים.

16.7% מהרופאים ענו על השאלונים.  43.5% נשים עם הריון ספונטני קבלו המלצה רפואית לביצוע בדיקת מי שפיר לעומת%  19.2  מהנשים שהרו לאחר טיפולי פריון.  כלומר יש להיסטוריה המיילדותית של המטופלת השפעה על שיקול דעת הרופא.

על אף שמדובר במספר קטן של רופאים שענו על השאלונים ומספר קטן יחסית של נשים בהריון אשר השתתפו במחקר, הממצאים מראים שלעבר המיילדותית יש השפעה מסויית על החלטת הרופא ומכאן עולה השאלה איזה מדדים יכולים להשפיע על החלטת רופא לבצע בדיקת מי שפיר על אף שהחלטת הרופא אמורה להיות אוביקטיבית .