מעי היפר אקוגני

המעי הנסרק בבדיקת אולטרסאונד נראה כלולאות רקמה בהירה. במידה והמעי אקוגני, הוא נראה באולטרסאונד באור לבן בוהק.
במונח אחר – החזר הדיות מוגבר. הדיות מוגברת (בהירות יתר)  של המעי בעובר נחשבת כסמן אולטרסוני קל, המעלה במידה מסוימת את הסיכון לתסמונת דאון.

הבדיקה

ההדיות של המעי מושוות בבדיקת האולטרסאונד להדיות של העצם. מומלץ להתייחס לממצא של מעי אקוגני רק משבוע 18 ועד שבוע 24.
במקרים רבים האבחנה בבדיקה זו אינה נכונה בגלל כיול וכיוונון לא נכון של מכשיר האולטרסאונד, שמוש במתמר אולטרסאונד לא מתאים או הפרעה הנגרמת על ידי תוכנות מתקדמות לעיבוד תמונה.  אין לבצע אבחנה של מעיים אקוגנים במתמר נרתיקי בגלל התדר הגבוה שלו.

סטטיסטיקות

ניתן למצוא את המעיים האקוגניים בחצי אחוז מהילודים הבריאים. מראה היפר אקוגני של המעי יתכן כאשר העובר בולע מי שפיר דמיים – לאחר דימום בהריון או לאחר דימום בבדיקת מי שפיר.  מחקרים הראו שגם  4 שבועות לאחר בליעת מי שפיר דמיים עדיין ניתן לראות מעי בוהק. מצב זה אינו בעייתי לעובר. הצרוף של מעי אקוגני ודמי שפיר דמיים מורידים משמעותית את הסיכון לבעיה כרומוזומלית בעובר.

בתסמונות כרומוזומליות כמו מרבית מקרי תסמונת דאון, טריזומיה 18, 13, ותסמונת טרנר ניתן לאבחן מעי בהדיות יתר (היפראקוגני). במקרה זה הסיכון לתסמונת כרומוזומלית עולה ב-9-16% והסיכון לתסמונת דאון עולה פי 6-10.

כאשר מאבחנים באולטרסאונד לולאות מעי בוהקות, ממשיכים בכמה כיוונים:

  1. אפשרות ל Cistic Fibrosis – הפניית שני בני הזוג לבדיקה (קיים סיכון של 2%)
  2. אפשרות לזיהום תוך רחמי ב-CMV, טוקסופלזמה, פרווירוס B19 ,וריצלה, אדמת, והרפס. ההפניה תהיה לבדיקות דם, לאישור האבחנה.
  3. סקירה מכוונת לשלילת מומים במערכת העיכול ואקו לב עובר: מעקב אחר מראה המעי, הרחבת לולאות מעי, נוזל בחלל הבטן של העובר, גדילת העובר, מראה השליה וכמות מי השפיר.
    ייעוץ גנטי.
  4. כאשר ניצפה מעי אקוגני הסיכוי לממצא חריג בעובר הוא כ-35%. במחצית מהמקרים הסיבה לא ידועה.