בדיקת מי שפיר

עודכן בתאריך 13.2.2023

שלום לך.

בכל הריון אנחנו מבקשים בעיקר דבר אחד – שיולד ילד בריא.

בהחלטה שלך לבצע בדיקת מי שפיר את מבטיחה לעצמך ולמשפחתך שהעובר שלך יולד בלי תסמונת התפתחותית כתוצאה מבעיה בכרומוזומים. וזה לא מובן מאליו.

כעת אנחנו יודעים, שיש סיכון של 1:100  לתסמונת בעובר – בכל הריון, בכל גיל [גם בצעירות וגם במבוגרות] וגם כאשר הכל תקין בהריון.  נכון,  1:100 !!!

כאשר תשאלי את עצמך – מה הדבר "הגרוע" ביותר שיכול לקרות לי בהריון, התשובה תהיה – לידת ילד לא בריא. ואת זה אנחנו רוצים למנוע. 

ולכן, כאשר תבצעי את הבדיקה, ואני מבטיח לך שהיא תתבצע בצורה הטובה ביותר, תהיה לך תחושת בטחון וסיפוק שעשית את הכל לטובת העובר ומלאת את החובה הטבעית שלך כאמא לאפשר לו חיים בריאים.

אני רופא נשים משנת 1978, ובצעתי במשך השנים אלפי בדיקות מי שפיר. הבדיקה הפכה בטוחה יותר ויותר, ומחקרים אחרונים מצאו

שכאשר היא נעשית על ידי רופא מומחה עם נסיון רב הסיבוך בבדיקה הוא מזערי ביותר, פחות מ 1:1000.

אני יכול בכנות להבטיח לך, בדיקת מי השפיר תתבצע במקצועיות מרבית לעובר ולך, עם יחס אמפטי וחם מה שיאפשר לך לחוש בטחון ורוגע.

באם את מעוניינת שאבצע את בדיקת מי שפיר – התקשרי למספר 077-9965407, אוכל לייעץ לך ללא עלות ונקבע מועד לבדיקה. 

בברכה,

פרופ' יוסי שלו 

פרופ' יוסי שלו – אין תחליף לנסיון - לחצו ליצירת קשר >

בדיקת מי שפיר (וכן בדיקת סיסי שליה) מאפשרת לקבל תשובה מעבדתית מוחלטת לגבי תקינות הכרומוזומים של העובר ובכך להסיר כל חשש בליבך באשר לבריאות העובר.

הבדיקה כמעט ונטולת כאב ונושאת איתה סיכונים מזעריים בלבד. יחד עם זאת, זו בדיקה שעשויה לתת להורי העובר שקט נפשי ותשובה חד משמעית לגבי בריאותו של העובר.

בדיקת כרומוזומים בהריון

שבוע 12-14: בדיקת סיסי שליה

שבוע 16-23: בדיקת מי שפיר

הרשי לי לעשות לך מעט סדר בסבך האינפורמציה סביבך:

האם לעשות בדיקת מי שפיר?

כן. ובכל גיל.

אם בכוונתך לעשות את מה שהרפואה המודרנית מציעה לך , לשלול מומים התפתחותיים בעובר באמצעות טכניקות חדישות של אולטראסאונד בדו-מימד, תלת- וארבע מימד, זה ניתן לביצוע. ואם את רוצה לשלול מצב של תסמונת גנטית בעובר ולידה של ילד הסובל מנכות קשה גופנית או נפשית –  רק בדיקת מי שפיר כולל בדיקת צ'יפ גנטי תאשר לך שהילד בריא. אין בדיקה אחרת.

במהלך ההריון נערכות בדיקות לאיתור מומים בעובר. המומים הם ברובם אנטומיים ומתגלים בבדיקת אולטראסאונד. כאשר ניצפה מום כזה, עוברים יעוץ גנטי ובדרך כלל מומלצת בדיקת מי שפיר [כולל ציפ גנטי]. עם זאת, קיימות תסמונות כרומוזמליות רבות שאינן קשורות בהכרח במום אנטומי.  בעיות אלה תתגלנה רק בבדיקת מי שפיר. שימי לב! הסיכוי שבדיקת מי השפיר לא תהיה טובה למרות שכל שאר הבדיקות בהריון תקינות הוא 1:100 בדיקות! . מצד שני הסיכון בבדיקה מאוד נמוך – בארץ בסביבות 1:1400.

 

בדיקת מי שפיר בכל גיל? כן!

יש מומים בכרומוזומים שאינם קשורים בגיל

הם מופיעים בעוברים של צעירות ומבוגרות

מה זה מי השפיר?

מי השפיר הם נוזלים המצויים בתוך שק השפיר ומטרתם להגן על העובר במהלך ההיריון. כשבועיים לאחר ההפריה, שק השפיר מתחיל להתמלא במים.

כ-10 שבועות לאחר מכן מכיל נוזל השפיר חלבונים, פחמימות, שומנים, פוספוליפידים, אוריאה ואלקטרוליטים (שמסייעים בתהליך הגדילה של העובר).
מי השפיר מיוצרים ממקורות שונים. במהלך השליש הראשון של ההיריון, המקור העיקרי למי השפיר הוא הדם האימהי. במהלך השליש השני והשלישי להריון מי השפיר מפעפעים מעור העובר, מהריאות והשליה ובעיקר מופרשים כשתן עוברי. אמנם הכליה העוברית מתחילה לייצר שתן כבר בשבוע 12 להריון אך עיקר הפרשת השתן מהכליה היא בשבועות 32-36.
כאמור, העובר נמצא בשק השפיר, מוקף במים המגנים עליו מחבלה בטנית. בנוסף לכך הם מאפשרים התפתחות תקינה של השלד, תנועות השרירים והמפרקים, תפקוד הריאות ומערכת העיכול. באמצעות מי השפיר נשמרת טמפרטורה קבועה אצל העובר.

מה בעצם יש במי שפיר?

אל נוזל השפיר נושרים גם תאים עובריים. את התאים האלה ניתן לגדל ולתרבת במעבדה ולהשתמש בהם לצורך בדיקות גנטיות ובדיקת המבנה הכרומוזומלי של העובר (קריוטיפ).

בדיקת מי שפיר –הבדיקה המומלצת על ידי יועצים גנטיים

בדיקת מי השפיר מבוצעת לאחר שבוע 16 להיריון ועד שבוע 23. לאחר שבוע זה נדרש על פי נהלי משרד הבריאות אישור גנטיקאי אחראי במקום בו מבוצעת הבדיקה.

איך מתבצע דיקור מי שפיר?

בעת הבדיקה שואבים באמצעות מחט דקה מי שפיר מחלל הרחם. אורך המחט הוא  8 ס"מ אך החלק המוחדר לבטן הוא כ 3-4 ס"מ בלבד. עהמחט דקה כעובי מחט לדגימת דם מהיד ולכן לשאלה "האם בדיקת מי שפיר כואבת?" התשובה – בערך כמו בדיקת דם (כשהיא מבוצעת בצורה חלקה…) .המחט מוחדרת לחלל מי השפיר תחת מעקב מתמיד באולטרסאונד והסיכון לפגיעה בעובר אפסית.

בדיקת מי שפיר

 בחירה מדויקת של מיקום הדיקור, פעולה מהירה מאוד

מחט דקה וקצרה, כאב מינימלי

פרופ' יוסי שלו – אין תחליף לנסיון - לחצו ליצירת קשר >

מה בודקים בבדיקת מי שפיר?

בבדיקת מי שפיר נבדקים התאים העובריים הנמצאים בתוך נוזל השפיר. בבדיקת המעבדה נבחנים כל אחד מ-23 זוגות הכרומוזומים הנמצאים בתוך התא (סה"כ 46 זוגות) על מנת לאתר חריגות כמותיות כדוגמת עודף כרומוזומים (כמו במקרה של טריזומיה או תסמונת דאון) או חוסרים (כמו במקרה של תסמונת טרנר). בנוסף לכך נבדקים תוספות או חסרים בגודל מיקרוסקופי בתוך הכרומוזום, וזאת בבדיקת "ציפ גנטי". ניתן לבצע גם בדיקת ריצוף אקסומי המזהה פגמים נוספים בכרומוזומים של העובר – מעבר למה שמגלה ה"ציפ הגנטי" .

כמה זמן עליי להמתין לתוצאות הבדיקה?

תשובת תוצאות מי השפיר מתקבלת בד”כ לאחר שלושה שבועות. עיקר פרק הזמן בין שאיבת מי השפיר לתוצאות נועד לצורך גידול התאים העובריים, לקראת בדיקתם במיקרוסקופ. ניתן לבצע גם בדיקת FISH בה מתקבלת תשובה לגבי 5 כרומוזומים של העובר [כולל תסמונת דאון] תוך 3 ימים!.

מה ניתן ללמוד מתוצאות דיקור מי שפיר?

תוצאות מי שפיר מראות את זוגות הכרומוזומים והממצאים ביחס לכל אחד מהם. אם התוצאה מראה שבזוג כרומוזומים מספר 21 נמצא כרומוזום נוסף, המשמעות היא כי העובר סובל מתסמונת דאון.

השיטה המולקולרית, המוכרת בשם צ'יפ גנטי, מאפשרת לזהות שינויים חלקיים בכרומוזום כגון העתקות גנטיות, חוסרים או תוספות בתוך הכרומוזום עצמו.

אם אחד או שני בני הזוג נשאים או חולים במחלה תורשתית, בדיקת מי השפיר מאפשרת לתת תשובה ברורה האם הגן הבעייתי עבר אל העובר, ואם כן, האם הוא נשא או חולה.

תוצאה נוספת המתקבלת מדיקור מי שפיר היא רמת חלבון עוברי (AFP). תוצאה גבוהה של מדד זה מעבר לנורמה יכולה להעיד על אחד המצבים הבאים:

מי השפיר מכילים גם את החלבון העוברי. כאשר נמדדות רמות גבוהות מעבר לנורמה של החלבון העוברי ייתכנו מספר מצבים:

  1. היריון מרובה עוברים
  2. שבוע ההיריון בפועל מתקדם ממה שדווח בבדיקה
  3. סיכון מוגבר לקיומו של מום בתעלה העצבית אצל העובר
  4. אפשרות לפגיעה במערכת השתן והכליות
  5. אפשרות לקיומה של פגיעה בדופן הבטן וסביבתה

תוצאות אלו מצריכות בדיקת אולטרסאונד של מערכת העצבים, מערכת השתן והכליות, דופן הבטן ותפקוד העובר. כמו כן מומלץ לפנות עם תוצאותיהן לייעוץ גנטי, להמשך טיפול.   

בדיקת מי שפיר מעל גיל 33

משרד הבריאות מממן את עלות בדיקת מי שפיר לנשים בגיל 33 ומעלה. מפה השתרשה הטעות שנכון לעשות בדיקת מי שפיר רק מגיל 33. אמנם ידוע שככל שגיל האישה ובן זוגה עולה כך עולה הסיכוי לכרומוזומים פגומים  – למשל, הסיכון לתסמונת דאון בעובר בגיל 35 הוא 1:386, בגיל 40 הוא 1:111 ובגיל 45 הוא 1:32.

אלא, שכעת מבצעים בכל בדיקת מי שפיר את בדיקת הציפ הגנטי , וניתן לבדוק גם בדיקת ריצוף אקסומי. שתי בדיקות חדשות אלה מאפשרות בדיקת חסרים או תוספות בתוך מבנה הכרומוזום . והסיכוי שהציפ הגנטי יזהה בעיה קשה בכרומוזום של העובר הוא כ 1:100, וזה נכון לכל הריון!!. –  גם בצעירות וגם במבוגרות . וכל זאת כאשר כל מהלך ההריון תקין (סקירות תקינות, חלבון עוברי תקין, ילדים בריאים, אין במשפחה בעיות של מומים וכו').

ולכן, ההנחה –  "צריך לעשות בדיקת מי שפיר רק מגיל 33" היא מיושנת ולא נכונה.

הפרסומים בענין  בדיקות דם ( NIPT ) "המחליפות" את מי השפיר הן הטעיה ברורה של המטופלות . מדובר בבדיקות עם רמת דיוק סטטיסטית טובה בעיקר לתסמונת דאון,  אך רגישות נמוכה נמוכה בהרבה למדדים אחרים ובוודאי שאינה מאבחנת  את השינויים המתגלים בציפ הגנטי או בריצוף האקסומי.

כאשר מבצעים את בדיקת NIPT המורחבת ביותר – עדיין הסיכון לבעיה בכרומוזומים של העובר הוא 1:140

 

איפה עושים בדיקת מי שפיר?

את בדיקת מי השפיר ניתן לעשות רק בבתי חולים ומכונים אשר מורשים על ידי משרד הבריאות. במקומות אלה צריכים להיות מכשיר אולטרהסאונד,  ציוד לדיקור בתנאים סטריליים , מערכת אמינה להעברת נוזל השפיר למעבדה  מורשה מטעם משרד הבריאות, אחות ומזכירה כצוות מסייע ובעיקר רופא מיומן בביצוע בדיקת מי השפיר.

אני מבצע שנים רבות בדיקות מי שפיר בבתי חולים ציבוריים וכן בבית חולים אסותא – ברמת חייל, תל אביב . הצוות מיומן, הציוד סטרילי כראוי ומסופק ממערך חדרי הניתוח של בית החולים, בדיקות מי השפיר מועברות למעבדות הקשורות עם בית החולים. אני מבצע זמן רב בדיקות מי שפיר באסותא , אף פעם לא הייתה תקלה באמינות הציוד , בהעברת דגימות מי השפיר למעבדה ובקבלת תשובות אמינות. הטיפול במטופלות מקצועי מאוד, לאחר הדיקור את ממתינה כחצי שעה בחדר המתנה נוח, וקיימת אפשרות לשכב במידה הצורך. השרות שמקבלת המטופלת באסותא אמין ומקצועי. בקרתי בבתי חולים רבים בעולם, אנחנו עומדים בוודאות בקריטריונים הרפואיים המקובלים בעולם.

   דיקור מי שפיר עם פרופ' יוסי שלו 

בדיקה במיומנות מקסימלית

דגש על שירות אישי אמין ורגוע

יש לך שאלה?




    השוואת בדיקות מי שפיר וחלופותלידיעתכן, אסור על פי משרד הבריאות לבצע בדיקת מי שפיר במרפאות פרטיות.