בדיקת חלבון עוברי

תקציר

1. בדיקת חלבון עוברי בדם מתבצעת בשבועות16 – 18 להריון. הבדיקה מעריכה בחישוב סטטיסטי את הסיכון

לתסמונת דאון (טריסומיה 21), תסמונת פטאו (טריסומיה 13 ) ותסמונת אדוורדס(טריסומיה 18 ).

2. בדיקת חלבון עוברי נמצאת בסל הבריאות ומומלצת לכל אישה בשליש השני להריון.

3. גם כאשר מבצעים בדיקת מי שפיר, עדיין צריך לבצע את בדיקת החלבון העוברי, ורצוי לפני הדיקור !.

4.  בדיקת חלבון עוברי יכולה להצביע בעיקר על שתי בעיות:

  א.  האם העובר נמצא בסיכון גבוה לתסמונת דאון?

  ב. האם לעובר סיכון מוגבר לבעיה במערכת העצבים ובאברים נוספים.

5. לפני בדיקת חלבון עוברי יש למסור במעבדה –

   א. מועד וסת אחרון

   ב.  תוצאות סקירת מערכות מוקדמת.

   ג.  גיל האישה בהריון, או גיל תורמת הביצית.

6. שם נוסף לבדיקת החלבון העוברי הוא "תבחין משולש" מאחר ונבדקים שלושה חלבוניםaFP , HCG, E3

 

 הערות פרופ' שלו

1.כאשר מבצעים את בדיקת החלבון העוברי יש לשקול בחיוב ביצוע בדיקת מי השפיר.

2. בדיקת מי שפיר + הצ'יפ הגנטי מאפשרת בטחון ב 100%

שהכרומוזומים של העובר תקינים  ואין לעובר תסמונת הקשורה בכרומוזומים שנבדקו

3. עובדה חשובה במיוחד למתלבטים האם לעשות בדיקת מי שפיר: הסיכון לבעיה חמורה בכרומוזומים של העובר בכל הריון הוא מאוד גבוה –  1:100 הריונות.

4. הסיכון בבדיקת מי שפיר הוא מאוד נמוך – כ 1:1000. רק בתנאי, שהבדיקה מתבצעת ע"י רופא מומחה בבדיקות מי שפיר.

5. עדיין מתלבטת – התקשרי לקבלת יעוץ לגבי ההיריון שלך [ללא עלות].

 

 

בדיקת חלבון עוברי מתבצעת בשבוע 16-18 להריון על מנת לזהות את העוברים אשר בסיכון לתסמונת דאון (טריזומיה 21), תסמונת פטאו (טריזומיה 13) ותסמונת אדוורדס (טריזומיה 18).

יש  לבדיקה מספר שמות – סקר ביוכימי שליש שני, תבחין משולש, ובפי העם – "בדיקת חלבון עוברי".

הבדיקה נמצאת בסל הבריאות ומומלץ לכל אישה לבצע אותה בשליש השני להריון.

בנוסף לזיהוי התסמונות המוזכרות מעלה, היא יכולה להעיד גם על אפשרות של התפתחות פגמים נוירולוגיים בעובר. מסיבה זו יש לבדיקה חשיבות רבה. גם כאשר מתכוונים לבצע בדיקת מי שפיר, עדיין צריך לבצע את בדיקת הדם לפני דיקור מי השפיר או כ 10 ימים לאחר הבדיקה.

בדיקת חלבון עוברי מתבצעת מדגימת דם של האם. הבדיקה קלה, לא מסכנת את האם או את העובר. התוצאות  מתקבלות לאחר כשבוע. הסיכון הסופי לתסמונת דאון מחושב על פי בדיקת השקיפות העורפית באולטראסאונד + בדיקת סקר ביוכימי שלישי ראשון + בדיקת סקר ביוכימי שליש שני (בדיקת חלבון עוברי).

בדיקת חלבון עוברי תאמר לך בעיקר 2 דברים:

א.   האם העובר שלך בסיכון גבוה לתסמונת דאון

ב.   האם לעובר סיכון לבעיה במערכת העצבים או במערכות 

     אחרות בגוף

הרופא שלך יסביר לך את המשמעות של כל אחת מהתוצאות שתקבלי בבדיקה.

אם את תוהה לגבי משהו, או מנסה להבין את תוצאות הבדיקה שלך, אל תהססי להתקשר אליי או להתייעץ אונליין. 

כך תוכלי לקבל את המידע המדויק ביותר.

 

הכנות לבדיקת חלבון עוברי ומה קורה אחריה

כאשר באים לבצע את הבדיקה יש להביא את תוצאות בדיקת האולטרסאונד האחרונה או את בדיקת השקיפות העורפית על מנת לאמת את גיל ההיריון.

את תשובות הבדיקה מקבלים עד 7 ימי עבודה. בהמשך נכון לבדוק האם נכון לבצע את בדיקת מי השפיר.

חובה לדעת ולהביא לבדיקת חלבון עוברי:

א. מועד וסת אחרון

ב. תוצאות סקירת מערכות מוקדמת או בדיקת אולטראסאונד

    המתעדת את גיל ההריון.

ג. גיל האישה בהריון, או תורמת הביצית. גיל הפונדקאית אינו חשוב.

מה בודקים בבדיקת חלבון עוברי ?

חשוב לדעת כי בדיקת החלבון העוברי היא בדיקת סקר  ועל כן היא נקראת גם סקר ביוכימי שליש שני.

משמעות הדבר היא שנקבל הערכה סטטיסטית לגבי סיכון לתסמונת דאון או תסמונות נוספות, סיכון סטטיסטי לאפשרות לבעיה במערכת העצבים או אברים אחרים – ולא תשובה מוחלטת אשר מתקבלת בבדיקת מי שפיר.

הדיוק הסטטיסטי של בדיקת חלבון עוברי עומד על 65% בלבד. כאשר משכללים את תוצאת החלבון העוברי יחד עם בדיקת הסקר בשליש הראשון ובדיקת השקיפות העורפית הדיוק לגילוי תסמונת דאון עולה לכדי 85%.

כאמור, שם נוסף של בדיקת החלבון העוברי הוא "תבחין משולש" מאחר ובבדיקת הדם מהאם נבדקים שלושה חלבונים:

  1.חלבון עוברי  AFP.

  2.גונאדוטרופין שליתי HCG

  3.הורמון אסטריול חופשי E-3 

שלושת המרכיבים מיוצרים בכבד של העבר, בהמשך הם עוברים לדם של האם וכך מתאפשר באמצעות בדיקת דם פשוטה לבדוק אותם.

מרכיב נוסף אותו ניתן לבדוק בסקר ביוכימי שליש שני נקרא אינהיבין (INHIBIN). הוא משפר את רגישות הבדיקה בעוד 5%.

כאשר בדיקת החלבון העוברי מבוצעת בשבוע 17-18 להריון, התוצאות המתקבלות הן המדויקות יותר.  גם כאשר מתקבלת תוצאה חריגה רק ב1 מ – 3 המדדים, תתכן אפשרות לבעיה בעובר.

 

 

האם יש צורך לבדוק חלבון עוברי אם מתכננים לעשות מי שפיר?

כן ! גם באם עושים בדיקת מי שפיר חשוב שתעשי לפני כן את בדיקת החלבון העוברי.

בבדיקת הדם נבדקים שני מדדים נוספים בשם E3, HCG  אשר לא נבדקים בבדיקת מי שפיר והם יכולים להצביע על לקויות בהתפתחות העובר והשליה. על כך ייכתב בהמשך.

מה לעשות אם מתקבלת תוצאה לא תקינה בבדיקה החלבון העוברי?

במידה ויש חשד לבעיה בכרומוזומים, תתקבל תשובה סופית רק לאחר שתתבצע בדיקת מי שפיר. יש הבדל משמעותי בין בדיקת חלבון עוברי ובדיקת מי שפיר.

בדיקת החלבון העוברי מתריעה על אפשרות להתפתחות לא תקינה של העובר ואילו  בדיקת מי השפיר בודקת באם יש בעיה בכרומוזומים או בגנים .

 

 

את מוזמנת לפנות אלי בכל שאלה ללא עלות נוספת

אסביר לך את משמעות התשובה שקבלת

איזה בדיקות כדאי לעשות 

מה שיקול הדעת בקבלת החלטות

על מנת שמהלך ההיריון יהיה תקין  ושיולד תינוק בריא

לשאלות ומידע נוסף >

כיצד מתריעה הבדיקה על אפשרות להתפתחות לא תקינה של העובר

להלן 3 מקרים קליניים

מקרה 1: א.ג. הגיעה לסקירת מערכות מאוחרת בשבוע 24 להריון. במהלך הבדיקה נצפו שני מומים. האחד, עיוות בעמוד השדרה שהתבטא בחוסר חלקי של חוליה ופגיעה ברצף תעלת העצב. השני, היה מבנה לא תקין של המוח.

סקירת המערכות המוקדמת הוגדרה כתקינה.בבדיקת החלבון העוברי שבוצעה לאחר הסקירה המוקדמת התקבלו ערכי חלבון עוברי גבוהים מאוד. רמות גבוהות של  ALFA FETO PROTEIN  התריעו על אפשרות להתפתחות לקויה במערכת העצבים של העובר. ואכן – בסקירה המאוחרת התגלו מומים בעובר.

מקרה 2:  ע.ל. קבלה בבדיקת חלבון עוברי תוצאה חריגה [גבוהה] של ההורמון שלייתי HCG. במקרה כזה תיתכן פגיעה בתפקוד השליה והאטה בגדילה של העובר. לכן, בעקבות תוצאות  הבדיקה, יש לעקוב במיוחד אחרי תפקוד השליה וגדילה של העובר. ואמנם כחודשיים מביצוע בדיקת הדם החל העובר להראות סימנים לעיכוב בגדילה. בשליה נצפו סימני בשלות יתר וזרימות הדם מהשליה אל העובר הצביעו על חוסר באספקת תזונה טובה. בדיקת החלבון העוברי התריעה מראש על אפשרות להאטה בגדילה של העובר  והאישה הוכנסה למעקב במרפאה להריון בסיכון.

מקרה 3: ד.פ. קיבלה תוצאות מאוד חריגות ב"בדיקת החלבון העוברי". רמת אסטריול E3 הייתה נמוכה במיוחד. התוצאה העלתה חשד לתסמונת כרומוזומלית או למחלה הקשורה בהפרעה בחילוף החומרים ויצירת הכולסטרול. הפרעה כזו יכולה לגרום להתפתחות לא תקינה של תאים ורקמות שונות בעובר. ד.פ. עברה יעוץ גנטי ובהמשך בדיקת מי שפיר. בבדיקה  נמצאה עדות לתסמונת וההיריון הופסק.
בדיקת החלבון העוברי התריעה על אפשרות לתסמונת ומנעה עוגמת נפש לאשה ולמשפחתה.

  • פרופ' שלו היקר, אין מילים שיכולות לתאר את עצמת התודה שבליבנו עבור הטיפול המסור, הקשוב והדואג. לא נשכח לעולם את שעברנו איתך, אצלך. מודים, אוהבים, מוקירים.
    משפחת לזר
  • בהסתכלות לאחור עברה עלינו תקופת הריון מדהימה שבסופה קבלנו את המתנה הכי גדולה שניתן היה לקבל – את התינוק המתוק שלנו. אתה היית חלק מאוד חשוב עבורנו בחוויה הזאת. בזכות הטיפול המקצועי והמסור שלך, היינו רגועים ומלאי בטחון ופשוט נהנינו מהתקופה המיוחדת הזאת. נראה שהמילה "תודה" אינה מסוגלת להכיל את התחושה שאנו מרגישים. ובכל זאת, המון תודה על הכל, לעולם לא נשכח זאת, ועכשו יש לנו גם מישהו שתמיד יזכיר לנו על כך… המון תודה.
    מיעל, יגאל ואיתן
  • לאחר חשדות והתלבטויות רבות החלטתי לבצע בדיקת סיסי שילה.
    נדהמתי לגלות כמה מיותר היה לחשוש.
    פרופסור שליו היה עדין ומדוייק והבדיקה היתה סופר מהירה וקלילה.
    לכל המתלבטות אני רוצה לספר שהשקט הנפשי לאחר הבדיקה שווה הכל וממליצה בחום לעשות אותה, היתרונות שלה עצומים.
    תודה פרופסור שלו על הסבלנות ומקצועיות.
    מאיה

תוצאות חלבון עוברי ופענוח הבדיקה

תוצאות בדיקת חלבון עוברי יכולות להיות מוטעות בגלל טעות בגיל ההיריון, בהיריון תאומים ויותר, או במקרה בו ההיריון החל עם תאומים ובהמשך אחד העוברים נפטר.

את גיל ההיריון בהריון יחיד והריון מרובה עוברים – מחשבים על פי מועד הוסת האחרון או על פי גודל העובר באולטרסאונד. פענוח תוצאות בדיקת החלבון העוברי מורכב, ולפעמים צריך להעריך בנפרד את כל אחד  מ 3 המדדים .    להלן הסבר לגבי ערכים תקינים וחריגים ב "בדיקת החלבון העוברי".

רמת חלבון עוברי AFP

תוצאה תקינה: ערכי החלבון העוברי נמצאים בטווח הסטטיסטי שבין   0.2-2MoM .    כאשר החלבון העוברי בדם האם תקין וגם סריקת המערכות, יש סבירות מעל 95% שלעובר אין מום מולד במערכת העצבים.

חלבון עוברי נמוך [לא תקין]:  חלבון עוברי נמוך מעלה את הסיכון לתסמונת דאון ולתסמונת אדוורדס [טריסומיה 18].

במצב כזה תעשה הערכה משולבת מכל המדדים בבדיקת הדם החלבון העוברי, אינהיבין,  HCGו   E3 , תוצאות השקיפות העורפית ובדיקת הסקר הביוכימי משליש ראשון.

כאשר ערך ה  HCG גבוה וערך E3 נמוך – יש סיכון מוגבר לתסמונת דאון בעובר. כאשר רמות החלבון העוברי וה – HCG נמוכות, יש סבירות לתסמונת אדוורדס [טריסומיה 18]. בשני המקרים, רק בדיקת מי שפיר תאפשר תוצאה סופית.

חלבון עוברי גבוה [לא תקין]:

במקרה זה ישנן שתי אפשרויות :

א. התוצאה הגבוהה התקבלה בגלל היפרדות שליה, דימום שלייתי או מעבר של חלבון עוברי ממי השפיר אל דם האם. מצב כזה יכול לקרות בבדיקות רבות. במידה והאשה תבצע בדיקת מי  שפיר, והחלבון העוברי יהיה תקין במי השפיר, הרי שאין חשש לעובר.

ב. התוצאה הגבוהה התקבלה בגלל מום בעובר.  ב 2% מהמקרים בהם החלבון העוברי גבוה הסיבה תהיה פגיעה אנטומית בעובר – בעיקר במערכת העצבים. במקרה כזה, האישה תופנה לסקירת מערכות מכוונת במטרה לאתר מומים כגון: עמוד שדרה מפוצל (spina bifida), ליקוי במבנה ראש העובר ( anencephalus) , בליטת מעיים מחוץ לדופן הבטן   (omphalocele) ,  מומי לב, מומי כליה, ובמקרים מסוימים אף מות עוברי.

כאשר החלבון העוברי בדם גבוה ולא קיים מום בעובר  קיימת סבירות גבוהה שהעובר בריא. עם זאת, עדיין קיימת אפשרות של פתח מאוד קטן שלא אובחן בעמוד השדרה .

כאשר רמת החלבון העוברי גבוהה במיוחד, תתכן מחלה כלייתית בעובר הגורמת לכך.  בשני המקרים, יש לפנות לייעוץ גנטי, וסביר להניח שיומלץ על בדיקת מי שפיר במימון משרד הבריאות.

כאשר ריכוז החלבון העוברי במי השפיר תקין,  אין משמעות לרמת החלבון העוברי הגבוהה בדם וכנראה שהעובר בריא.

 

רמת הורמון שלייתי ( גונדוטרופין שלייתי HCG  )

תוצאה תקינה: טווח הפיזור הסטטיסטי נע בין  0.15-3MoM

תוצאה גבוהה:  בערכים מעל  3MoM  קיימת אפשרות לסיבוכי הריון עתידיים כגון עליה בלחץ דם של היולדת, אי ספיקה של השליה, אפשרות להאטה בגדילה של העובר, ואפשרות ללידה מוקדמת. חשוב להתייעץ עם מומחה ולהיות במעקב מרפאה להריונות בסיכון גבוה אחר לחץ הדם של האם, גדילה של העובר, זרימת הדם בעורקי הרחם, -בחבל הטבור, בכלי הדם במוח ובכבד.

תוצאה נמוכה:

ערכים נמוכים  מ   0.15MoM מגבירים את הסיכון שהעובר לוקה בתסמונת אדוורדס (טריזומיה 18). תסמונת זו מאופיינת בפיגור קשה, בעיות מבניות בלב, בכליות ובמוח. הילודים אינם שורדים לרוב את שנת החיים הראשונה. היועץ הגנטי יפנה את המטופלת לבדיקת מי שפיר ובמקרה והתסמונת קיימת יומלץ על הפסקת ההריון.

 

רמת הורמון אסטריול חופשי (E3 )

תוצאה תקינה: ערכי נורמה נמצאים בטווח פיזור שבין 0.35-4MoM

תוצאה נמוכה: ערכים נמוכים מ  0.35MoM יכולים להעיד על אחת מהתסמונות הבאות – תסמונת דאון, תסמונת פטאו, תסמונת אדווארדס. בנוסף, ערכים נמוכים נמצאים במחלות נוספות כגון –

א. מחלות עור בעובר (ICHTIOSIS) בעקבות חוסר באנזים סולפטאז אשר גורם לשינוי במרקם העור (הופך אותו ליבש וקשקשי);

ב. להפרעה הורמונלית בבלוטת יתרת הכליה;

ג. לתסמונת סמית לנגלי-אופיץ

ד. נמצא קשר להפלות מוקדמות.

קבלת תוצאה נמוכה מחייבת את שני בני הזוג לקבל ייעוץ גנטי מקיף על מנת להחליט כיצד ממשיכים בהריון.

לסיכום

רמה תקינה של חלבון העוברי הינה בטווח  0.2-2MoM 

רמה תקינה של HCG הינה בטווח 0.15-3MoM

רמה תקינה של E3 הינה בטווח 0.35-4MoM 

אם אחת מהתוצאות שבידיך אינה תקינה 

פני אלי להתייעצות ואוכל לעזור לכם להבין מה הצעד הבא.

את מוזמנת ליצור איתי קשר באתר, להתייעצות אונליין או להתקשר 0547406202/ 0779965407

יש לך שאלה?