סיכונים ובעיות אחרי בדיקת מי שפיר

(על פי הנחיות החברה הבינלאומית לאולטראסאונד ISUOG  לביצוע בדיקת מי שפיר – 2016)

לפני שאסכם עבורכן את הסיכונים לאחר בדיקת מי שפיר כפי שפרסם ארגון ה ISUOG העולמי , כמה מילים מניסיוני לאחר ביצוע אלפי בדיקות מי שפיר קרוב ל 40 שנים.

את הסיבוכים לאחר הבדיקה ניתן לחלק לשני סוגים. חלק מהם יקרו ללא סיבה מוסברת ובהפתעה לאחר מהלך פעולה תקין לחלוטין. וחלק מהם קשורים בטכניקת הדיקור, ברופא המבצע ובבעיות שונות הקשורות במהלך ההריון עצמו. לא נוכל למנוע את הסיבוכים המופיעים לאחר דיקור שעבר ללא כל בעיה. זה קורה וניתן להתנחם באותם מחקרים שמצאו שבדיקת מי שפיר כמעט ולא השפיעה לרעה על מהלך ההריון ומצב הילודים לאחר הלידה.

אתייחס לצד הקשור במומחיות הרופא המבצע. בדיקת מי השפיר היא פשוטה וקלה. אינה כואבת, מרגישים מעט לחץ בבטן התחתונה. זה הכל. הדיקור ושאיבת מי השפיר נמשכים פחות מדקה. אמנם משך הפעולה כולה כ 10 דקות, אך רוב הזמן הוא על ניקוי וחיטוי הבטן, הסבר על הפעולה ומתן הנחיות להתנהגות אחריה.

מניסיוני, ישנם גורמים שונים שיכולים לגרום לסיבוך אפשרי לאחר הדיקור. הם קשורים החל בהחלטה – האם נכון לבצע כעת את הדיקור? האם מהלך ההריון עד כה לא מהווה סיכון לביצוע הדיקור? באיזה מקום ברחם יש לבצע את הדיקור? באיזה כיון להחדיר את המחט? מה הסיכוי שהעובר יתקרב למחט ומה עושים כאשר העובר קרוב מידי אליה? – ועוד פרטים רבים הקשורים בדיקור מי שפיר. צודקים חברי ISUOG מחברי הדוח שחוסר מיומנות של הרופא היא גורם סיכון גבוה!  אמנם יש המלצה מצדם לבדוק את מיומנות הרופא במיוחד את מספר הפלות שחלו אצלו במשך שנה , אך הדבר לא מיושם בארץ. אמנם כל רופא נשים יכול לבצע בדיקת מי שפיר, אך לא לכל אחד המיומנות הדרושה וניסיון מספיק בביצוע הדיקור. אני ממליץ לכן לברר לפני הפעולה , במידת האפשר , באשר לניסיונו של הרופא המבצע. זה חשוב.

בגלל רגישות הבדיקה ומורכבותה, צריכה הבדיקה להתבצע על ידי רופא מיומן, בעל ניסיון של שנים רבות

מי שפיר, סיכונים ותופעות לוואי

כדי להחליט את ההחלטה הנכונה וכדי להזים שמועות לא מבוססות ופחדים גדולים מהמציאות, מוצגים הסיכונים הקיימים אחרי דיקור מי שפיר:

הפלה אחרי מי שפיר

על פי המחקרים האחרונים הסיכון להפלה בעקבות בדיקת מי השפיר עומד על 0.1% כלומר בדיקור אחד מתוך 1000 דיקורים. ישנם מקרים בהם הסיכון הוא גבוה יותר אך זה תלוי ברופא המבצע, בנתונים האישיים של היולדת, בהיסטוריה המיילדותית ובמהלך ההריון עצמו ועוד. כאשר הדיקור מבוצע כהלכה אין סיבה שהעובר יפגע. הדיקור מבוצע תחת השגחה מתמדת באולטראסאונד, וכאשר העובר מתקרב למחט ניתן להסיט אותה הצידה ואף לצאת מחלל הרחם. הפגיעה נדירה ביותר ובדרך כלל אינה מזיקה. כך גם סיבוכים הקשורים בפגיעה במטופלת. הדיווחים המעטים ביותר על סיבוכים ליולדת היו קשורים בביצוע שגוי של אופן הדיקור, למשל פגיעה בלולאת מעי , במחלה מיוחדת של היולדת או בטיפול רפואי שגוי במטופלת לאחר בדיקת מי השפיר.

הגורמים לעליה בסיכון לאחר בדיקת מי שפיר הם:

  •  ביצוע יותר מדיקור 1 על מנת להשיג מי שפיר.
  • חוסר ניסיון מספיק של הרופא המבצע את הבדיקה.
  • חיטוי לא מספיק ותנאי סטריליזציה פגומים.
  • מי שפיר דמיים, כלומר דימום בהריון במועד הבדיקה.
  • הימצאות מומים בעובר.

ככל שמשך הזמן חולף מפעולת הדיקור, כך יורד הסיכון להפלה. בניסוי שנערך בדנמרק  על 147,987 נשים שעברו בדיקת מי שפיר הסיכון נמצא ששיעור הסיבוכים עד חודש וחצי לאחר הדיקור היה 0.09%   בלבד.

ירידת מים אחרי מי שפיר

הסיכון לירידת מי שפיר  קטן מ 1%.  בדרך כלל החור בקרומים נסגר ספונטנית וירידת המים פוסקת.

זיהום תוך-רחמי

הסיכון לזיהום בחלל הרחם לאחר בדיקת מי שפיר נמוך מאד וקטן מ-0.1%.

פגיעה בעובר בעת דיקור מי שפיר

הסבירות לפגיעה בעובר בעת הבדיקה נמוכה ביותר, עד כמעט לא קיימת. רק בפרסומים רפואיים ישנים, בהם דיקור מי השפיר היה ללא הדמיה רציפה באולטרסאונד והניסיון בביצוע הבדיקה מועט, נרשמו פגיעות כאלה.

סיבוכים אימהיים אחרי בדיקת מי שפיר

סיבוכים אצל האם, הקשורים לבדיקת מי שפיר, כגון זיהום קשה ואפילו מוות, דווחו במספר מזערי של מקרים. הדיקור מבוצע בתנאים סטריליים כולל כיסוי וחיטוי הבטן, ציוד וכפפות סטריליות. גם הרופא לובש ביגוד מיוחד. באחד המקרים, הסיבה לזיהום קשה היה חדירה של המחט דרך מעי בעת הפעולה. בכך, זיהום צואתי הוחדר למי השפיר והתפתח במהירות רבה. גם מיקרואורגניזמים הנמצאים בג’ל ובמטמר האולטרסאונד יכולים להוות מקור לזיהום. לפיכך, יש לחטא את מטמר האולטראסאונד לפני כל דיקור ולעטוף אותו בניילון סטרילי.

גורמים המגבירים את הסיכון בבדיקת מי שפיר

  • חוסר מיומנות של הרופא. עבודות מחקר הראו שעל מנת לשמור על רמת מיומנות יש לבצע למעלה מ 100 בדיקות מי שפיר בשנה.
  • ביצוע מספר דיקורים (3 ומעלה) על מנת לשאוב מי שפיר. לאחר 2 דיקורים בהם לא נשאבו מי שפיר, עדיף לדחות את הפעולה ולבצע את הדיקור השלישי לאחר 24 שעות.
  • מומים בעובר. מאחר ומום עוברי קשור בסיכון גבוה יותר להפלה, הרי שבמקרה זה עולה גם  הסיכון להפלה בעקבות מי שפיר.
  • צבע מי השפיר. במצב רגיל צבע המים צהבהב וצלול. מי שפיר בצבע אדום או חום מצביעים על דימום בתוך מי השפיר וקשורים בעליה בשיעור ההפלות.
  • בדיקת מומחיות הרופא. להערכת מומחים, יש לבדוק את מומחיות הרופא המבצע דיקורי מי שפיר ואם אירעו לו 4 הפלות ויותר מתוך 100 בדיקות מי השפיר האחרונות שביצע.  יש להעריך מחדש את כשירותו לבצע בדיקות מי שפיר.
  • גורמים נוספים אשר ההוכחה לגביהם כמגבירים סיכון להפלה אחרי מי שפיר אינה מוחלטת:  מיומות ברחם, רחם במבנה אנטומי לא תקין, הפרדות קרומים ודימום סוב-כוריוני, דימום במהלך ההיריון או דימום לדני בעת ביצוע הדיקור, עודף משקל [ BMI גבוה מ-40],   3 הפלות ויותר בעברה של האישה.

תופעות לוואי מסוכנות או מתי לפנות בדחיפות לרופא

במידה ואחת מהתופעות המפורטות בהמשך מתקיימת לאחר בדיקת מי שפיר, על האישה להודיע לרופא המטפל או לגשת מידית לבדיקה רפואית (מיון נשים) :

  • עלית חום מעל 37.5 צלסיוס
  • התכווצויות כואבות ותחושת צירים
  • ירידת מים או הופעת דימום

כמה זמן אחרי מי שפיר יש סיכון להפלה?

קיימות סטטיסטיקות רבות באשר למשך הזמן עד חלוף הסיכון לאחר בדיקת מי שפיר.

שיעור הסיכון נמדד בכמה פרקי זמן  – תוך 3 ימים, עד שבוע, עד 3 שבועות, עד שבוע 24 להריון ולמשך כל ההיריון.

ברור לנו, שככל שמתרחקים  מדיקור מי השפיר כך הסיכון  יורד. הסיכון לזיהום הוא בעיקר בתקופה הקרובה לדיקור, הסיכון לירידת מים נמשך זמן רב יותר. אנחנו תוהים לפעמים האם ירידת מים לאחר  3 שבועות מבדיקת מי השפיר קשורה לדיקור. אין לכך תשובה חד משמעית מאחר וירידת מים יכולה לקרות ללא קשר לדיקור.

לסיכום, בגלל רגשות הבדיקה ומורכבותה, צריכה הבדיקה להתבצע על ידי רופא מיומן, בעל ניסיון של שנים רבות. אם את עדיין מתלבטת, את מוזמנת להתייעץ איתי. מאחוריי עשרות שנות ניסיון בביצוע בדיקות מסוג זה . אמנם “אין האופה מעיד על עיסתו” ולא אשבח את עצמי. ובכל זאת ,אני אחראי שנים רבות על תחום הפעולות הפולשניות באולטראסאונד בעובר כולל בדיקות מי שפיר, סיסי שליה, דיקור חבל הטבור והחלפת דם לעובר עוד בהיותו ברחם. לניסיון חשיבות רבה מאוד בהפחתת הסיכונים והסיבוכים לאחר בדיקת מי שפיר.

יש לך שאלה?




    השוואת בדיקות מי שפיר וחלופות