הליך הפריה חוץ גופית

מאמר אורח

למרות שההפריה החוץ גופית נחשבת מזה מספר עשורים לאחד מטיפולי הפוריות המבטיחים, המתקדמים (ולכן גם השכיחים ביותר) שמציעה הרפואה המודרנית לנשים ולזוגות, עדיין, קיימת אי בהירות מסוימת הנוגעת לנושא הליך הפריה חוץ גופית, ולעיתים, ניתן לפגוש בורות בנוגע לדרך המדויקת בה הוא מתרחש גם אצל אנשים נאורים ומתקדמים. מאמר זה, מטרתו לשפוך אור על הליך חשוב זה, אשר מאפשר הגשמת חלומם של אנשים רבים.

נתחיל בבסיס – מהו הליך הפריה חוץ גופית ולמי הוא מתאים?

הליך זה, במקורו, נועד "לייתר" את הצורך בחצוצרות ולאפשר את יצירת ההיריון גם אצל נשים אשר חצוצרותיהן חסומות, חסרות או פגומות מסיבות שונות. עם השנים, כאשר התהליך הפך לנפוץ בשימוש, התגלו יתרונותיו גם עבור נשים וזוגות אשר נתקלים בבעיות נוספות לכניסה להיריון, למשל נשים הסובלות מחוסר באיזון הורמונאלי, נשים אשר סובלות מהפרעות או מחוסר ביוץ, ובמקרים רפואיים נוספים. אולם, לא רק לנשים מספק הליך הפריה חוץ גופית פתרון יעיל, אלא אף לזוגות בהם בן הזוג מייצר זרע בכמות נמוכה או מאיכות ירודה. הליך הפריה גופית מעביר את מקום המפגש של הזרעון והביצית (או הזרעונים והביציות, במקרים רבים) מגופה של האישה המטופלת אל המעבדה, ולכן, הוא מאפשר לא רק להתמודד עם בעיות הפוריות הספציפית של האישה המטופלת, אלא גם מאפשר את מיטובם של הזרעון והביצית הנוטלים חלק בתהליך, ובנוסף, הוא מאפשר לוודא כי תהליך ההפריה יתרחש כמצופה, בין הזרעון הספציפי לביצית הספציפית. כך, שכאמור, ככלל ניתן לומר כי הליך הפריה חוץ גופית מספק פתרון עבור נשים שאין להן בעיה פיזיולוגית המונעת מהן לשאת היריון לאחר התהוותו, אולם, יש להן בעיה כלשהי "ליצור" את ההיריון, בין אם מקור הבעיה טמון בהן או בזרעו של בן הזוג.

מהם השלבים אותם עוברים בני הזוג בתהליך כזה?

שלב הבדיקות

מטרתן של בדיקות המעבדה השונות המבוצעות לפני תחילת התהליך, היא איתור גורמים אפשריים שונים, אשר עלולים לפגוע בהשלמתו המוצלחת של ההיריון, או בבריאות האם ו/או העובר במהלכו. בדיקות כאלה תכלולנה, לדוגמה, בדיקה הבודקת של הימצאותם ורמתם של נוגדני אדמת, ובדיקה אר שוללת הימצאותה של צהבת נגיפית מהסוגים B ו-C וכן הלאה. במסגרת הבדיקות אותן יעברו בני הזוג תישללנה מחלות תורשתיות העלולות לסכן את שלומו של העובר ולפגוע בו, תבוצע בדיקה לאיכות זרעו של הגבר, בדיקה אשר מטרתה וידוא תקינותו של הרחם ויכולתו להחזיק בהיריון עד לסופו, ותילקח גם דגימת דם שמטרת בדיקתה הינה שלילת זיהומים חבויים ובעיות נוספות שטרם התגלו וקביעת רמת ההורמונים התחילית בגופה של המטופלת לפני תחילתו של הטיפול ומתן ההורמונים המגרים את השחלות לצורך ייצור הביציות.

גירוי השחלות באמצעים הורמונאליים

במהלכו של מחזור טבעי המתרחש בגופה של אישה מופרשים מבלוטת ההיפופיזה שבמוחה שני הורמונים שמטרתם לגרום לביצית להתפתח ולהפוך לביצית הבשלה להפריה – FSH (Follicle Stimulating Hormone) ההורמון המגרה את הזקיקים ו-LH (Luteinizing Hormone) הורמון ההצהבה גורם לזקיק לעבור מייצור אסטרוגן שמעבה את רירית הרחם לפרוגסטרון ומאפשר את השתרשות העובר ברחם. בכל אחת מהתרופות שבהן נעשה שימוש לצורך גירוי השחלות ליצירת הביציות לשם שאיבתן, מצוי לפחות אחד משני ההורמונים הללו, בעוד תרופות מסוימות אחרות, מכילות את שניהם.

שאיבת הביציות

לאחר גירוי השחלות והיווצרותן של הביציות, המטופלת מגיעה לבית החולים לצורך שאיבתן. תהליך שאיבת הביציות מבוצע תחת השפעת הרדמה מקומית בצוואר הרחם, או תחת הרדמה מקומית בהינה קצרת טווח, ומתרחש בחדר ניתוח אשר ממוקם ליד מעבדת ההפריה. פעולה זו עלולה לגרום לתחושת אי נוחות או כאב אשר תחלוף לאחר מספר שעות, אולם לאחריה תידרש המטופלת לנוח במשך אותן שעות ולהימנע מכל פעילות (כולל מנהיגה חזרה לביתה).

ייתן של הביציות במעבדה

בזמן שבו מבוצע במטופלת תהליך שאיבת הביציות, ימסור הגבר את דגימת הזרע שתעבור את תהליך ההכנה הנדרש לצורך ההפריה. בסיום שאיבתן של הביציות משחלותיה של האישה, תועברנה הביציות שנשאבו למעבדת ההפריה, שם תונחנה בצלוחית המכילה את חומר ההדגרה שמטרתו ליצור את התנאים האופטימליים גם לביציות וגם לתאי הזרע. צלוחית זו מהווה גם את מקום המפגש המבוקר בו יופגשו תאי הזרע והביציות.

השבת העובר/ים לרחם

העוברים שנוצרו כתוצאה מתהליך ההפריה חוץ גופי יוחזרו לרחמה של המטופלת לאחר פרק זמן שאורכו נע בין יומיים לחמישה ימים לאחר ביצוע ההפריה החוץ גופית במעבדה. מספר העוברים המושבים לרחמה של המטופלת יקבע בין האישה או בני הזוג לרופא המבצע את ההפריה על בסיס קריטריונים מסוימים כמו גיל המטופלת, כמות מחזורי טיפול ההפריה שבוצעו, "איכותם" של העוברים (מהאספקט של יכולתם להשלים היריון מלא עד תומו) והעקרונות להפריה חוץ גופית שמתווה נייר העמדה של איל"ה (האגודה הישראלית לפוריות). תהליך החזרת העוברים לרחם הינה תהליך פשוט, שבמהלכו מודרת לרחם צינורית דקה, אשר דרכה יוזרקו העוברים ישירות לרחם, אל המקום בו יבלו (בתקווה רבה) את החודשים הקרובים, הראשונים לחייהם.

לסיכום:

הליך הפריה חוץ גופית מאפשר הגשמת חלום גם עבור נשים וזוגות שעבורם, לחבוק ילד משלהם, בשר מבשרם, היה עבורם חלום ורוד ובלתי מושג. אמנם, התהליך המורכב שבו כרוכה הגשמת חלום זה עשויה להרתיע מעט, אולם ניתן לומר, כי ברגע בו יגיח התינוק לעולם, כל הקשיים, הלבטים והאתגרים יתפוגגו וייעלמו כלא היו, וכל מה שתוכלו לחשוב עליו הוא האושר המציף אתכם.

המאמר באדיבות פרופסור יעקב לברון – מומחה בילודה ובהליך הפריה חוץ גופית