כאבים בתחילת הריון – הגורמים והטיפול

מאמר אורח

מעבר לשמחה העצומה עם היוודע דבר ההריון, הוא מביא איתו שלל תסמינים שלעתים משפיעים על איכות חיי ההריונית ומשבשים את שגרת יומה. כאבים בתחילת הריון הם תופעה שגורה אולם חשוב לתת עליה את הדעת, להבדק ולקבל טיפול מקל ומרגיע.

מה קורה בהריון

הפלא הגדול הזה, בו נוצרים חיים חדשים בגוף האשה כורך בתהליך גם שינויים רבים המתחוללים בגוף האשה. כל מערכות הגוף מתחילות, כבר מתחילת ההריון, לפעול באופן שונה מהרגיל. מערכות אלו מתאימות את עצמן למצב החדש של האם ומתחשבות גם בצרכי העובר.

תופעה שכיחה היא כאבים בתחילת ההריון, חלקם מינוריים וברי התמודדות, אחרים, כמו כאבי בטן בהריון או כאבי ראש בהריון, עלולים, ללא טיפול מתאים, להפריע להתנהלות השוטפת של האם.

כאבי בטן בהריון

כאבי בטן, כמו גם בחילות והקאות הם תופעה שכיחה בעיקר בשליש הראשון של ההריון. הגורם לכך אינו ברור והסברה היא שיש קשר לשינויים ברמות ההורמונים ולמתחים, גם אם לא מודעים, בהם שרויה האשה עם ההסתגלות למצב החדש.

כאבי בטן עלולים לכלול גם תחושת צרבת ובעיקר בשעות הלילה. ההורמונים מחלישים את שרירי מערכת העיכול ומצד שני יש לחץ של הרחם על הקיבה. שני גורמים אלו גורמים לעליית חומצה מהקיבה לוושט ויוצרים את הצרבת.

עצירות גם היא תופעה שכיחה בהריון וגורמת לכאבי בטן. התופעה מתרחשת עקב עלייה ברמת הורמון פרוגסטרון. הורמון זה מאט את פעילות המעיים ומרפה את השרירים. בנוסף, יש לחץ על המעיים המגיע מהרחם. נשים בהריון נדרשות גם ליטול כדורי ברזל, שהם עצמם עלולים לגרום לעצירות.

מומלץ ורצוי שלא להתעלם מהתופעות השונות, במיוחד כשמדובר באחריות לעובר. כאבי בטן בהריון יכולים לנבוע מסיבות שכיחות, למשל עצירות או קלקול קיבה. אולם לעתים מקור הכאבים הוא ההריון עצמו ולכן חשוב לעקוב אחר הכאב ואם הוא עקבי, לוודא שהסיבה לכאבים מאובחנת על ידי גורם מקצועי.

כאבי ראש בהריון

לעתים, דווקא הסימן, או האיתות לכך שאתן בהריון הוא הופעתו של כאב ראש. פעמים רבות מדווחות נשים על כאבי ראש בתחילת ההריון. הדבר מתרחש בעקבות השינויים ההורמונליים שהגוף חווה. רמות הורמוני האסטרוגן והפרוגסטרון משתנות, משפיעות על זרמית הדם למוח והתוצאה היא כאבי ראש.

בדרך כלל מדובר בכאבי ראש קלים. הם יחלפו לבד, לרוב בסוף השליש הראשון, ואינם דורשים טיפול מיוחד. ברוב המקרים הם גם יופיעו לצד תסמינים נוספים כמו עייפות, בחילות, כאבי בטן ועוד.

אולם התופעה יכולה להיות אינטנסיבית יותר, עם כאבי ראש חזקים וטורדניים, עם או ללא תופעות לוואי נוספות של ההריון. כאבי ראש חזקים עלולים לשבש כליל את שגרת היום ולהשפיע על ההתנהלות של כל אחד, ולבטח על נשים בהריון.

כשכאב הראש הוא טורדני ואינטנסיבי, ואם אתן סובלות ממנו לראשונה בחייכן ודווקא בהריון, מומלץ לגשת לבדיקה ולשלול מצבים כמו רעלת הריון שיכולה לסכן את חיי העובר ואף את האם. מומלץ לגשת לבדיקה שתכלול בדיקת חלבון בשתן, לחץ דם ותפקודי כבד.

כמו כן, במידה והכאב אינו הדרגתי אלא הופיע באופן פתאומי ובעוצמה גבוהה, גם אז, מומלץ לגשת לבדיקה.

במידה ונשלל הסיכון לרעלת הריון או גורמי סיכון נוספים, ניתן לטפל בכאבים בהריון באמצעים ביתיים ולעתים אף באמצעות טיפול אלטרנטיבי מרגיע ומקל.

טיפולים נוספים ברפואה האלטרנטיבית הם דיקור סיני או יפני, שיטות טיפול בטוחות שמסייעות בחיזוק הגוף, הזרמת הדם אל המוח והקלה ניכרת בכאבי הראש.

הריון הוא שמחה גדולה ששזורים בה גם פחדים, חששות ומחשבות על העתיד. חשוב לעבור אותו בבטחה, עם הליווי והייעוץ של איש מקצוע ולהיות קשובות לגוף ולשינויים שהוא עובר. כי אתן מכירות את גופכן טוב יותר מכל אדם אחר.