זיקה בהריון – אבחון באמצעות מי שפיר?

בספטמבר 2016 התפרסם דף מידע לגבי הדבקה בוירוס הזיקה בהריון. המידע נכתב ע"י פרופ' אריאל מני ופרופ' גוסטבו מלינגר ובהמלצת החברה הישראלית לרפואת העובר, האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה והחברה הישראלית לאולטרהסאונד במיילדות וגינקולוגיה.

הדבקה בזיקה היא מחלה קלה המלווה בחום, פריחה, כאבי פרקים, ועוד. למרבית הנדבקים אין סמפטומים ולכן היעדר סימפטומים אינו שולל הדבקה.

איך נדבקים בנגיף זיקה?

נגיף הזיקה מעבר על ידי עקיצות יתושים. הנגיף יכול לעבור מהאם לעובר, ביחסי מין מבן זוג נגוע, וכן דרך עירוי דם. נגיף הזיקה יכול לגרום למומים מסוגים שונים בעובר. לא ברור האם יש חשיבות למועד ההדבקה – בתחילת ההיריון או במהלכו ומה מידה הסיכון להתפתחות מומים.

כיצד נפגע העובר?

הפגיעה בעובר מאובחנת בעיקר באמצעות האולטראסאונד. היקף הראש קטן (מיקרוצפליה), יש פגיעה במבנה המוח והסתיידויות ברקמה המוחית, חדרי המוח מורחבים, ניצפו פגיעות בעיניים ובהתפתחות הגפיים.

מה המלצות גורמי הרפואה?

  1. להימנע מנסיעה לאזורי הדבקה במיוחד נשים הרות או לפני הריון. הנמצאים באזורי ההדבקה חייבים להשתמש בתכשירים דוחי יתושים. ניתן לקבל את רשימת הארצות בסיכון באתר משרד הבריאות. נכון לשנת 2016 מדובר במרבית ארצות אמריקה המרכזית והדרומית, חלק מפלורידה בארה"ב וארצות רבות בדרום מזרח אסיה.
  2. הנגיף עובר בקיום יחסי מין. יש להשתמש בקונדום עד חצי שנה מהחשיפה.
  3. לאחר שהייה באזור נגוע יש להימנע לפחות 8 שבועות מהריון .
  4. כל אישה בהריון אשר שהתה באזור נגוע בזיקה נחשבת כחשופה לנגיף. מומלץ לבצע סקירה מכוונת באולטראסאונד כל 4 שבועות לזיהוי מומים בעובר.
  5. כאשר קיימים סימפטומים למחלה, מומלץ על ברור מעבדתי לנשאות לנגיף הזיקה. הבירור מבוצע במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות הנמצאת במרכז הרפואי שיבא. בבדיקת דם בודקים את סוג הנוגדנים ואת רמתם. עם זאת הבדיקה אינה מדויקת ובחלק מהבדיקות מתקבלת תשובה שלילית כוזבת. כלומר, החשיפה לנגיף לא זוהתה בבדיקה.

 

ניתן גם לבצע בדיקת מי שפיר ולזהות את וירוס הזיקה במי השפיר. חשיבות בדיקת מי השפיר עדיין לא ברורה. גם כאשר הבדיקה חיובית לזיקה היא עדיין אינה מעידה על רמת הסיכון לפגיעה בעובר.