סוכרת הריון: הסכנה השקטה

מאמר אורח

אובחנת כסוכרתית במהלך ההריון, ואינך יודעת איך להתמודד? חוששת בפגיעה בך ובעובר? חשוב שתדעי שאפשר לאזן את הסוכר ולהימנע מהסיכונים. איך לעשות את זה? כל התשובות בכתבה הבאה.

 

5-10% מכלל הנשים ההרות מאובחנות במהלך ההריון כסובלות מסוכרת, המוגדרת כסוכרת הריון, כך שמדובר בתופעה נפוצה מאוד שבעזרת טיפול נכון אפשר להתמודד איתה.

הגורמים לסוכרת הריון אינם תמיד חד משמעים, אך משתנים כמו סוכרת בקרב בני משפחה קרובה, סוכרת הריון בהריונות קודמים, עודף משקל ולידת עובר גדול יחסית (מקרוזומלי) בעבר, מגדילים את הסיכון לפתח סוכרת הריון.

סוכרת שקטה

סוכרת הריון, בניגוד לסוכרת סוג 2, כלל אינה מורגשת, והדרך היחידה לאבחן אותה היא בעזרת בדיקת העמסת סוכר המתבצעת בשבוע 24-48 להריון. בבדיקה זו שותה האישה 50 מ"ל גלוקוז, ולאחר כחצי שעה מתבצעת בדיקת דם המודדת את רמת הסוכר. בחלק מהמקרים תידרש בדיקה נוספת, במהלכה תשתה האישה 100 מ"ל גלוקוז כדי לקבל תוצאה חד משמעית.

העובדה שסוכרת הריון היא סוכרת שקטה, שאין לה ביטויים פיזיים מידיים הופכת אותה למסוכנת במיוחד עבור נשים שמחליטות לא לבצע את בדיקת העמסת הסוכר, או כאלה שאובחנו אך מסיבות שונות אינן מאוזנות. למרות שהסוכרת אינה מורגשת, היא עלולה לגרום לפגיעות קשות ביותר באישה ובעובר.

אישה עם סוכרת הריון שאינה מאוזנת עלולות  לפתח רעלת הריון, ריבוי מי שפיר, יתר לחץ דם, לידה מוקדמת סוכרת הריון, ולידת עובר גדול מהרגיל. בטווח הארוך, נשים שסבלו מסוכרת הריון הן בעלות סיכון של עד 70%  ללקות בעתיד בסוכרת סוג 2 .

במקרה ומדובר בנשים שסבלו מסוכרת לפני ההריון, גדל הסיכון להתפתחות מומים בעובר, בעיקר אם הסוכרת אינה מאוזנת. שיעור המומים בעובר יורד ככל שרמות הסוכר מתחילת ההריון מאוזנות יותר. סוכרת הריון קשורה גם לסיכון גבוה יותר ללקות בדלקת חוזרת בדרכי השתן.

לידת עובר גדול (למעלה מ-4 קילוגרם) עלולה לגרום לסיבוכים שונים במהלך הלידה כמו פציעות בתעלת הלידה, כליאת כתפיים, ניתוח קיסרי ולידה בעזרת מכשירים. לכן במקרים רבים, נשים עם סוכרת הריון והערכת משקל גבוהה לעובר, הרופאים ממליצים ללדת בניתוח קיסרי. בנוסף, מחקרים מצביעים על קשר בין השמנת העובר ברחם בגלל סוכרת הריון, לבין נטייה להשמנה ולפיתוח סוכרת סמויה בגיל ההתבגרות.

טיפול טבעי בסוכרת הריון

התמודדות עם סוכרת הריון היא אפשרית, והתייעצות עם מומחים בתחום יכולה לסייע. השינוי הראשון שמומלץ לעשות הוא מעבר לתזונה דלת סוכר. את התפריט מומלץ להתאים לאורח החיים וההרגלים הקודמים, כדי לא ליצור מצב של רעב קיצוני במהלך ההריון ואי יכולת לעמוד במגבלות התזונתיות. במקרים שבהם הסוכרת אינה מאוזנת גם לאחר שינוי תזונתי,  יינתן טיפול תרופתי.

בנוסף לתזונה מתאימה, מומלץ לשלב פעילות גופנית המותאמת לשלבי ההריון השונים וליכולת הגופנית של כל אישה. אם זו  הליכה, פילאטיס, יוגה או כל פעילות שתעזור בהורדת רמת הסוכר.

איזון סוכר במהלך הריון

הרפואה הטבעית מציעה גם היא אפשרויות טיפול שונות בסוכרת הריון. הטיפול משלב דיקור סיני עדין המותאם להריון, המלצות תזונה שמטרתה לאזן את רמת הסוכר, והכנת פורמולות צמחי מרפא של "נטורל סין". הפורמולה מותאמת אישית לכל אישה ואישה על פי צרכיה, בניגוד לתרופות מרשם . הפורמולה בטוחה לשימוש, ואין לה  תופעות לוואי כלל.

הסיכונים הטמונים בסוכרת הריון שאינה מאוזנת הם רבים וכבדי משקל, אך לצד זה ישנו גם הסיכוי לשינוי אורח חיים בדרך שתשפיע לטובה על חייך גם לאחר הלידה, ותמנע התפתחות מחלות בעתיד.ש